www.majalahsains.com

5/6/09

Kisah Solat Jumaat Bahagian-3

Sebelum dilanjutkan kisah solat jumaat di Grand Lodge Freemason di downtown Montreal, eloklah kita ambil tahu serba sedikit tentang sejarah kewujudannya yang dipetik dari laman web mereka dan juga laman ensiklopedia terbesar internet iaitu wikipedia.

Kuil Peringatan Masonic Montreal / Montreal Masonic Memorial Temple dibuka secara rasmi pada tahun 1929 dan diisytiharkan sebagai salah satu tapak bersejarah di Kanada pada tahun 2006. Ia juga merupakan salah satu contoh bangunan yang unik dan elegan di Kanada yang termasuk dalam kategori Beaux-Arts architecture.

Menurut sejarah, Kuil Mason ini dibina dan dijadikan pusat segala aktiviti ahli freemason dan juga sebagai tempat peringatan dan perlindungan semasa Perang Dunia Pertama.




Freemason menurut kaca mata islam

Menurut satu buku yang berjudul 'Gerakan Freemasonry, Musuh Dalam Menghancurkan Islam' kumpulan ini dipelopori oleh gerakan zionis dengan agenda menghancurkan Islam di seluruh dunia berselindung di sebalik kegiatan kemanusiaan, kebajikan dan keamanan di seluruh dunia sehingga musuh tidak sedar akan fahaman Yahudi yang cuba disebarluaskan.

Kegiatan dalam bidang pendidikan, politik, budaya dan sosial, turut dijadikan landasan untuk menyusup masuk ke fahaman, agama dan bangsa lain, tetapi di luar sedar mereka, hakikatnya taat setia mereka sebenarnya adalah pada gerakan terbabit.

Lima rukun gerakan Freemason ialah monotheisme bermaksud kesatuan Tuhan dan nasionalisme yang cenderung kepada fanatik bangsa seperti Yahudi serta humanisme, iaitu kemanusiaan yang digula-gulakan dengan konsep adil dan beradab, tetapi sebenarnya merujuk ajaran Talmud.

Rukun keempat ialah demokratisme atau penyatuan suara, manakala rukun terakhir ialah sosialisme, iaitu keadilan sosial tetapi ia hanya ditujukan kepada Yahudi atau Yahudi diangkat menjadi pemimpin.

Buku ini turut mendedahkan perhatian yang diberikan gerakan Freemason kepada aktiviti sosial dengan tumpuan kepada aktiviti kemanusiaan dan bantuan serta memberi penghargaan kepada individu cemerlang. Segala-galanya ini berlaku secara biasa sehingga unsur gerakan Yahudi tidak kelihatan, lalu kehadiran persatuan yang mengagung-agungkan kemanusiaan diterima ramai seperti penerimaan Pertubuhan Bahaiyah, Kelab Rotary Antarabangsa, Kelab Lions dan Pertubuhan Yoga di negara ini.

Buku ini mengemukakan bukti pendedahan itu berdasarkan kajian 2002 yang menunjukkan 60 peratus daripada kakitangan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) adalah anggota Freemanson, selain mereka bergiat secara aktif dalam organisasi penting di Amerika Syarikat (AS) dan Britain serta negara Eropah.

Gerakan Freemason menguasai pemikiran masyarakat di negara ini dengan konsep pecah dan perintah serta pembahagian kuasa, menyerahkan urusan pemerintahan negara kepada orang politik, manakala agama dan istiadat kepada orang agama.

Gerakan Freemason menjadi agenda jahat Yahudi sejak sekian lama seawal usaha menghapuskan agama Islam melalui kejatuhan Kerajaan Turki Uthmaniyah, Kerajaan Islam yang kuat dan unggul.

Sekian petikan ulasan buku Gerakan Freemasonry, Musuh Dalam Menghancurkan Islam


Hukum bersolat jumaat di Montreal Masonic Memorial Temple

Wah..Ini persoalan berat yang menuntut pengetahuan dan pengkajian yang mendalam. Saya tidak arif tentang ini, tapi mungkin MSA Concordia boleh membantu. Insyaallah saya akan kemukakan emel untuk mereka bertanyakan situasi tersebut. Penting juga untuk tahu tentang signifikannya bersolat jumaat di sini.
Situasi di Montreal ini yang agak sukar untuk mendapatkan ruang yang lapang dan selesa untuk bersolat jumaat, pada hemat saya yang dangkal ini, wajar untuk umat islam dapatkan suatu tempat yang sesuai untuk beribadat. Masjid sememangnya ada tetapi agak jauh dan seperti entry saya sebelum ini ia kecil dan sempit. Dengan bilangan para jemaah yang ramai dan bertambah saban hari, kadang-kadang (baca selalunya) jemaah terpaksa mengadakan 2 sesi solat jumaat. Jadi persoalan hukum, sekali lagi menurut saya adalah wajar dan dibolehkan dengan niat tidak berhenti berusaha mencari tempat yang sesuai.

Menurut Puan Sabariah yang telah bermastautin di Montreal lebih dari 20 tahun, bukan tidak ada usaha untuk mendapatkan dana dan kawasan sesuai untuk membina masjid di tengah-tengah metropolitan Montreal, tetapi kita sedia maklum dengan pentadbiran negara bukan islam ini. Ya, mungkin suatu hari nanti akhirnya akan berjaya juga. Melihat kepadapertambahan komuniti muslim di sini , saya yakin usaha ini akan berjaya, lambat atau cepat itu kita serah kepada Allah. Kalau Dia mahu, tetap akan jadi. Kun Fayakun itu tetap berlaku menurut hukum Tuhan.

Mudah-mudahan Allah mempermudahkan urusan umat islam di mana sahaja mereka berada.

2 comments:

D'Rimba said...

Salam ahli teknologi............

azwan said...

bangunan freemason?
dalam bangunan dio lagumano?