12/30/08

2009 / 1430 H

Saudari Najibah, pemilik Bukuria-Malaysia menulis analisis menarik tentang pembacaan buku beliau sepanjang tahun 2008 menjelang tahun baru 2009. Saya pun merasa terpanggil untuk menulis perkara yang sama, tetapi lebih kepada buku-buku yang tamat dibaca dan meninggalkan kesan . Saya sendiri lupa dan tidak pernah mencatat berapa bilangan buku-buku yang dibeli sepanjang tahun kecuali yang ditulis di halaman pertama setiap buku yang dibeli mengenai tarikh dan tempat. Tambahan pula, hampir kesemua buku-buku ditinggalkan di Malaysia sebelum berhijrah ke Kanada bulan September yang lalu kecuali yang benar-benar diperlukan sahaja yang dibawa..

Senarai buku yang tamat dibaca pada tahun 2008

1. Tan Sri A Samad Ismail Menulis ..A Samad Ismail
2. Budaya Yang Tercabar ..Shamsul Amri Baharuddin
3. Mengapa Kami Bantah ..Prof Emer. Dr Abdullah Hassan
4. Ignited Minds -- A.P.J Kalam
5. Wings of Fire .. A.P.J Kalam
6. MafiaBoy -- Michael Cache
7. Karya Nan Indah --Faisal Tehrani
8. Lasykar Pelangi - Andrea Hinata
9. IWoz - Steve Wozniak
10. Dua Dunia - Anis Sabirin
11. Keganasan, Penipuan & Internet --Hishamuddin Rais
12. Mencari Jalan Pulang --Kassim Ahmad

Untuk tahun 2009, saya lebih cenderung untuk membaca buku-buku fiksyen, sejarah sains moden & novel..insyaallah!

Buku yang tidak pernah dilupakan dan dibaca sepanjang tahun sejak 1998 terutamanya apabila fikiran agak tersasar ialah Falsafah Hidup karya agung Buya Hamka..Tetap menjadi rujukan sehingga sekarang!

Selamat Tahun Baru !!

12/24/08

Menilai dengan akal

Sebulan dua yang lalu, berita-berita heboh menyiarkan kisah Datuk Chamil Wariya dan Utusan Malaysia yang disaman Teresa Kok berkenaan dengan isu cerpen Politik Baru YB.J. Bukan main-main nilai saman yang dituntut..RM30 juta!!

Belakangan ini isu puisi Dr Maza yang dinyanyikan oleh Kopratasa berjudul 'Aku Bukan Musuh Harta' bagi menegur mereka-mereka yang terlibat dalam kegiatan rasuah dan wang haram. Lantas ia diharamkan disiarkan di RTM atas alasan liriknya terlalu kasar dan tidak sesuai. Di sini saya turunkan semula puisi berkenaan yang telah digubah dalam bentuk lagu..

Betapa pena yang tajam dapat menikam hati-hati mereka yang keras dan buta seni

Puisi dipetik dari laman web Dr Maza

12/21/08

Mencari buku

Di kejauhan, saya teringat satu buku yang perlu dicari dan dibaca sebelum menutup mata. Agak mustahil untuk menemuinya di sini, tetapi mungkin boleh dikirim oleh saudara mara dari Malaysia Sebuah buku kisah tahanan ISA tulisan Kassim Ahmad berjudul Universiti Kedua.

Sesiapa yang mempunyai maklumat tentang buku ini bolehlah berkongsi dengan saya..

Petikan buku boleh dibaca di sini

Sekian

Gambar diperolehi dari blog AlmariRoboh

12/20/08

Harga minyak & tabiat orang 'kita'

Harga minyak telah turun dari RM2.70 ke RM1.80 seliter di Malaysia..penurunan yang mendadak akibat turunnya harga minyak dunia..Di Canada penulis tak berapa pasti sebab tidak memiliki kereta..sehingga kini kami lebih selesa menaiki pengangkutan awam..

Ketika harga minyak meningkat naik sehingga RM2.70 liter beberapa bulan lepas, ramai yang telah beralih kepada penggunaan NGV untuk kenderaan mereka akibat tidak tertahan dengan beban kenaikan harga minyak..Ada beberapa bengkel kereta tiba-tiba menjadi terkenal dan mengaut untung dengan perkhidmatan memasang tangki NGV..bagi yang mampu mereka ke bengkel..bagi yang kurang mampu dan lebih kreatif, memasang sendiri tangki NGV menjadi pilihan..akibatnya suatu kejadian yang tidak diingini berlaku apabila tangki NGV mereka meletup dan mengorbankan nyawa..(disiarkan dalam akhbar dan berita tempatan)

Sekarang harga minyak turun kembali..riuh rendah sistem enjin NGV tidak kedengaran lagi..hidup kembali normal..ada yang sentiasa beringat dan ada yang lupa apa yang berlaku..itulah hakikat kehidupan manusia..

Apa yang kita boleh belajar ialah 'janganlah bersikap gopoh gapah'.. "mendengar guruh di langit air tempayan dicurahkan" adalah peribahasa yang tepat untuk menggambarkan sikap gopoh gapah...alangkah elok kalau kita bertenang..lambat laun keadaan kembali normal..

Teringat lagu apokalips dendangan M Nasir..

'hidup dan nasib
roller coaster, roller coaster
susah dan senang bersilih ganti'

12/18/08

Sekali-sekala

Duduk Canada sesekali gian juga tengok iklan-iklan menarik kat TV terutamanya yang berkaitan dengan makanan..:-)

Jadi saya cuba buat pizza..bukan buat pun, letak jer topping'nya dan masukkan dalam 'oven'..doh pizza beli kat market..nah!!

Ermm..ini makan malam kami.. homemade pizza!

12/17/08

Letaklah sesuatu di tempat yang betul


Presiden US yang baru, Barrack Obama melantik Steven Chu sebagai Energy Secretary' nya yang baru. Steven Chu merupakan pemenang Anugerah Nobel Fizik pada tahun 1997 dan menjawat jawatan sebagai pengarah di Lawrence Berkeley National Laboratory.

Steven Chu merupakan seorang yang aktif memperjuangkan kaedah saintifik bagi mengatasi dua masalah utama yang dihadapi dunia sains iaitu Pemanasan Global dan Penggunaan Tenaga Keterbaharuan (renewable energy).

Di negara-negara maju, kesedaran tentang dua masalah ini giat disebarkan baik dari kumpulan penyelidikan saintifik mahupun orang awam melalui rencana-rencana di akhbar ataupun majalah. Baru-baru ini penulis menerima 2 risalah berjudul AWAKE dari pertubuhan Kristian di sini yang menulis tentang 'Global Warming'. Pengedar-pengedar risalah tersebut terdiri dari golongan 'tua' yang menjadi ahli pertubuhan tersebut!

Berbalik kepada perlantikan Steven Chu sebagai Setiausaha Tenaga Amerika yang baru, ia suatu petanda bahawa kaedah saintifik sangat diperlukan dalam menangani masalah-masalah yang berkaitan dengan sains dan teknologi atau dengan kata lain meletakkan sesuatu biarlah kena pada tempatnya.

Masyarakat saintifik melihat perlantikan ini sebagai satu penghormatan besar kepada golongan saintis dalam pentadbiran tertinggi sesebuah kerajaan. Kita lihat apa yang akan dilakukan oleh Profesor Steven Chu pada penggal akan datang.

Sesuatu yang boleh dipelajari dari perlantikan ini.

12/9/08

Pengalaman baru!

Menakjubkan!
Inilah pertama kali saya dan keluarga melihat salah satu kekuasaan Tuhan apabila salji turun....sungguh teruja!!Saya mengambil kamera dan bergegas ke sungai yang berdekatan kediaman kami. ..Semasa mengambil gambar kelihatan juga beberapa individu sedang mengambil gambar air terusan yang sedang membeku di lapisan atas..begitu cantik dengan kepulan tebal wap air lepas ke udara seolah-olah api membakar sekam dan melepaskan asap di permukaan..

Di tengah-tengah kesejukan (-20 degree) beberapa keping gambar diambil, namun tidak dapat bertahan lama dengan suhu sejuk melampau walaupun tubuh, muka dan tangan berbalut . Tangan dan muka terasa kejang dan kebas!! Tanpa menunggu lama, saya berlari pulang!..

Sampai di rumah mulut seakan terkunci dan berat untuk berkata-kata akibat kesejukan..isteri pun gelak.. :-)

Sejuk dan cantik sekali pemandangan salji yang memutih di setiap penjuru bumi Montreal!


Suhu yang dicatatkan pada 8 Disember lepas

Gigi air di Verdun Canal berdekatan rumah yang sedang membeku

Di depan tangga rumah!

p/s: Sehingga entry ini ditulis salji telah mencapai paras betis dan sesetengah tempat sampai ke lutut.. di jalan-jalan utama salji tebal diratakan dengan jentolak

12/6/08

SALAM AIDILADHA 1429 Hijrah

Kami sekeluarga mengucapkan selamat menyambut Aidiladha kepada rakan-rakan pembaca blog dan sahabat-sahabat di luar sana. Semoga pengorbanan kita sentiasa dirahmati Allah.
Aminn!!

(Gambar diambil semasa menyambut aidiladha pada tahun 2004 di Besut Terengganu)

6 Disember 2008
Quebec, Canada

12/2/08

Kisah Penggodam

Saya baru selesai membaca buku berjudul Mafiaboy:How I Cracked Internet and Why it's Still Broken' tulisan Michael Calche a.k.a Mafiaboy dan Craig Silverman. Kisah mafiaboy sememangnya terkenal di kalangan komuniti keselamatan komputer. Dan Verton dalam bukunya sebelum ini, The Hackers Diaries : Confessions of Teenage Hackers telah menceritakan serba sedikit tentang latarbelakang mafiaboy dan penggodam-penggodam lain.

Saya selesai membaca buku Dan Verton ini dua tahun dahulu. Kisahnya begini, pada tahun 2000 laman web terkenal Yahoo!, E-bay, E-Trade, Dell telah lumpuh beberapa jam dan kerugian dianggarkan sebanyak 8 bilion dolar US akibat aktiviti penggodam komputer sehingga memaksa Bill Clinton sendiri turun padang meminta pihak berkuasa bertindak membanteras dan menghukum individu yang bertanggungjawab. Mafiaboy di tangkap sekitar April 2001, ketika berumur 15 tahun!!

Waktu itu, internet masih baru dan mula berkembang di seluruh dunia. Saya sendiri mula 'menyentuh' internet sekitar tahun 1999. Itu pun hanya bermain IRC dan menggunakan emel. Internet belum lagi berkembang seperti sekarang..jauh sekali blog!..

Terbitnya buku tulisan mafiaboy sendiri atau pun Michael Calce ini pada tahun ini membuatkan hati tak tertahan untuk memilikinya..

Dan sekarang Michael Calce telah insaf dari kegiatan masa remajanya dan telah menukar profesion ke arah yang lebih bermanfaat membantu komuniti IT tentang peri pentingnya keselamatan komputer dan rangkaian..

Seronok membaca buku ini!

Buku terbaru dari Amazon.ca


Buku terdahulu

11/30/08

Kenangan

Menyelak akhbar 'online' membaca berita dari Malaysia mengenai musim tengkujuh di Malaysia menggamit kenangan lama sewaktu kecil di kampung bermain bah. Meredah banjir, bersampan memukat ikan di sawah yang digenangi air, menjerat burung dan aktiviti yang hampir kesemuanya 'kebasahan' sebelum masuk Felda sekitar 1985-87. Tiba-tiba hati terperangkap dalam rasa kerinduan kampung halaman, hujan, bukit bukau, Gunung Tebu, Laut China Selatan, ubi rebus cecah kelapa kukur dan kanak-kanak lain seusia yang ralit dengan air bah.

Kini jauh di perantauan terkenangkan tanah air tercinta yang dilanda hujan dan banjir..
Ahh..kenangan lama..

Hujan emas di negeri orang hujan batu di negeri air sendiri..
lebih baik di negeri sendiri kalau ahli politik kita tidak korup..

p/s..anak-anak kecil yang leka berpesta banjir, berhati-hati..malang tidak berbau!

11/27/08

Musim sejuk, buku dan internet

Agak lama blog ini tak dikemaskini...banyak perkara menarik untuk dikongsi..salji, buku baru, facebook, movie dan lain-lain... biarlah gambar yang bercerita!! hehe




11/18/08

Berjalan pantas!

Ada beberapa perkara menarik dapat dipelajari sejak berada di sini. Satu daripadanya ialah berjalan pantas!. Kenapa perlu berjalan pantas walaupun tidak ada perkara penting yang sedang dikejar. Sebab utama ialah cuacanya yang sejuk...Hari ini cuaca direkodkan lebih rendah dari takat beku iaitu -5 degree celcius..di waktu pagi lebih kurang 15 minit, sedikit salji yang dikenali dengan snowflake/flurries turun..jadi tidak hairanlah di mana-mana sahaja diluar bangunan kelihatan manusia berjalan sangat pantas dan kadang-kadang ada yang berlari untuk sampai ke destinasi bagi mengelakkan kesejukan melampau di luar rumah..salji lebat dijangka turun pada hujung November..Jadi pendapat yang mengatakan bahawa rakyat di negara maju bergerak pantas mengejar kemajuan mungkin boleh dipertikaikan..saya ulang , mungkin!!...sekiranya situasi sama berlaku di Zimbabwe, mungkin rakyat mereka lebih pantas.. :-)

11/14/08

Mereka juga bekerja keras

Pagi ini sekitar pukul 10.30 pagi, loceng rumah berbunyi. 2 orang lelaki segak berkot dan berbaju panas lengkap memperkenalkan diri dari pertubuhan kristian antarabangsa yang berpusat di Canada. Dengan senyuman dan penuh tertib mereka menanyakan soalan samada boleh berbahasa Perancis atau pun tidak. Sudah tentu tidak jawab saya. Dia mula bertutur dalam bahasa inggeris dan menunjukkan sekeping brosur tentang persoalan-persoalan tentang agama kristian berbahasa Perancis untuk dijawab. Tentang kematian, tragedi dan sebagainya.. Mana mungkin saya dapat baca tulisan-tulisan dalam brosur tersebut yang saya yakin petikan dari bible.

Selepas 10 minit bercerita tentang kepercayaan kristian, mereka mula bertanya di mana Malaysia..'berjiran dengan Indonesia, Thailand dan Singapura'.. jawab saya..

Kemudian mereka mengeluarkan sebuah buku kecil tentang misi dan tujuan agama kristian yang mempunyai tidak kurang dari 40 bahasa termasuk bahasa Melayu Indonesia untuk saya baca..(bangga juga dalam hati sebab tidak ada tulisan melayu Malaysia di tangan mereka)..mungkin belum sempat diterjemahkan atau mereka menganggap sama sahaja BM di Malaysia dan BM di Indonesia

Selepas menyerahkan brosur tadi, dengan ramah tamah meminta diri, mereka beredar...perbualan bermula dan tamat hanya di anjung rumah di balik pintu.. heheh!

Terdetik dalam hati, betapa kuat dan tersusunnya gerakan kristianisasi di seluruh dunia. Dari segi kewangan, organisasi, bahasa dan lain-lain. Itu yang menyebabkan mereka senang sekali datang ke tempat-tempat berlakunya bencana Tsunami, gempa bumi dan taufan menghulurkan 'bantuan' yang mempunyai maksud tersirat..

Gerakan kristian tidak pernah berhenti rehat..

Bahaya kalau tidak berhati-hati..

11/4/08

aahh...malam yang panjang

Serentak dengan masuknya musim sejuk, satu pengumuman dibuat supaya setiap warga Canada memusing jarum jam sejam kebelakang. Secara rasmi di musim sejuk ini, Canada kembali kepada keadaan asal iaitu lewat 13 jam berbanding sebelum ini 12 jam dari Malaysia. Keadaan ini dikenali sebagai Daylight Saving Time (DST).
Di awal musim sejuk ini, salji belum turun..suhu kadang-kadang mencapai 0'C..kebiasannya di bawah 5'C..pemanas di dalam rumah pun sudah mula dipasang..Waktu siang lebih singkat berbanding malam. Waktu maghrib pukul 4.39 PM, isya' seawal 6.05 petang manakala subuh pula pukul 5.15 AM.

Mental pun kena bersedia untuk menghadapi malam yang panjang..walau apa pun, inilah cabaran tinggal di negara orang!

10/31/08

Memburu buku di Montreal

Beberapa hari kebelakangan ini sesi menjejak kedai-kedai buku di sekitar downtown Montreal dan Verdun. jarak antara verdun dan downtown mungkin sekitar 10 KM..mungkin!

Kedai pertama sudah tentu dekat kediaman kami iaitu Librarie Bilingue Encor Lire. Di sini terjumpa buku The World is Flat tulisan Thomas L. Friedman yang diletakkan di dalam kaca pameran kedai tersebut. Ramai yang sudah membaca buku ini, tetapi kali ini saya baru berpeluang mendapatkannya dengan harga Can 7.95.



Kedai kedua ialah berdekatan dengan McGill University iaitu Paragraphe. Banyak buku-buku menarik dan terkini dijual di sini. Tapi tiada pula buku-buku terpakai!..Memandangkan bajet pun tidak mencukupi menjamu mata dengan melihat buku pun sudah memadai. Namun mata saya terpandag satu buku yang kulitnya sahaja sudah dapat menipiskan dompet yang memang sedia nipis. Buku berjudul The Quantum Ten karya terbaru Sheila Jones terbitan tahun 2008 yang dijual di sini dengan harga Can 25.80 saya perolehi melalui Amazon.com dengan kos penghantaran percuma berharga Can 18.87. Cuma perlu menunggu sehari untuk buku ini sampai di depan pintu rumah.



Sudah berada berhampiran McGill University, memang tak sah lah kalau tidak singgah le kedai buku universiti tersohor ini. Sesuai dengan usia universiti ini yang melebihi 100 tahun, kedai buku ini sememangnya elegan. Dengan ketinggian 5 tingkat, ribuan buku di jual. Saya hanya mencapai buku iWoz: Computer Geek to Cult Icon, karya biografi Steve Wozniak bersama Gina Smith.


Inilah kisah seminggu memburu buku di Montreal

Sepetang di Verdun Canal

Di akhir-akhir musim luruh, pemandangan amat cantik. Dua hari lepas salji sudah mula turun. Tapi tidak berpanjangan..sempat juga melihat bagaimana rupa salji..hehe!

Hujung bulan Oktober juga ada sambutan Halloween..Di kawasan kediaman kami banyak rumah-rumah dihiasi dengan labu-labu yang berukir dan rumah di dekorasi dengan gaya-gaya 'gothic'. Sejak dari petang tadi sepanjang jalan di Verdun kanak-kana dan orang dewasa memakai pakaian Halloween dan berjalan sekitar kawasan perumahan mengutip gula-gula..Nasib baik mereka tidak datang ke rumah kami. Kalau tidak meraung satu kejiranan lah si kecil..heheh!

Hari ini cuaca amat baik dengan pancaran matahari tetapi tetap sejuk seperti biasa. peluang untuk mengambil gambar-gambar menarik tidak dilepaskan!

Dengan hanya menggunakan Nikon Coolpix 210, hasilnya seperti di bawah!





Lagi foto di Flickr

10/23/08

Old Montreal

Hari minggu lepas, kami ambil masa sedikit ke Old Port Montreal. Tempat bersejarah yang masih dikekalkan dengan rekabentuk lama dan warisan-warisan terdahulu Montreal. Sebuah tempat yang amat cantik..Tapi kami kesejukan dan tidak sempat melihat pemandangan sekitar. Sedikit sahaj gambar yang dapat di rakamkan..Insyaallah kami akan ke sini lagi!











10/20/08

Auntie Sabariah

Di kalangan pelajar antarabangsa dari Malaysia, Singapura, Indonesia, Timur Tengah dan lain-lain tempat nama Auntie Sabariah memang terkenal. Selepas sebulan lebih kami berada di sini, hari inilah baru ada kesempatan mengunjungi beliau yang sentiasa sibuk dengan tetamu yang keluar masuk mendapatkan khidmat nasihat. Tetapi hari ini, beliau menghabiskan masa hampir satu hari dengan kami, makan tengah hari, bercerita macam-macam perkara, melawak, berkongsi pengalaman dan menghadiahkan kami dengan macam-macam barang keperluan yang sesetengahnya boleh tahan sampai 4-5 tahun (cth : pakaian panas, selimut dan sebagainya). Paling membuatkan kami terharu ialah beliau dan suami sanggup menghantar kami ke rumah kami tinggal nun di Verdun dan sempat singgah di Mont Royal menikmati suasana malam dan kerlipan lampu yang sangat cantik menerangi hampir sebahagian 'downtown' dari atas bukit yang terkenal di Montreal. Ada cerita menarik mengenai tempat ini. Tunggu next entry! Suami beliau menghabiskan masa bercerita tentang cuaca, hobi, movie dan pelbagai perkara lain yang menghiburkan di selangi dengan beberapa ayat dalam bahasa melayu yang agak baik. Kepada pelajar-pelajar Malaysia di Montreal, Auntie Sabariah adalah tempat melepaskan rindu kepada ibu dan ayah mereka di Malaysia dan menjadi rujukan setiap masalah yang dihadapi.

Kepada Auntie Sabariah dan En . Ali yang menetap , kami memohon kepada Allah supaya diberikan kesihatan yang baik, dipermudahkan segala urusan, dimurahkan rezeki dan dirahmati Allah di dalam setiap perjalanan hidup di dunia ini. Semoga Allah merahmati atas segala budi baik dan sifat pemurah auntie sekeluarga.

p/s: Auntie Sabariah berkahwin dengan warga tempatan Montreal, En. Ali dan menetap di sini selama lebih 25 tahun. Beliau menjalankan kerja-kerja kebajikan dan hal ehwal kemaslahatan umat islam di bumi Montreal.

10/17/08

Nanotech 2008

Baru sahaja baca blog 'bos' saya di UKM dulu tentang tiadanya liputan akhbar berbahasa melayu mengenai Nanotech 2008 yang diadakan di PWTC bermula 14-16 Oktober baru-baru ini. Amat menyedihkan apabila program sains dan teknologi yang begitu besar di Malaysia itu hanya dilaporkan oleh akhbar berbahasa cina.
Bagaimana agaknya bangsa kita nak menunjukkan minat tentang S&T ini kalau akhbar utama tidak memainkan peranan

Kuat sungguh berpolitik bangsa kita!

10/13/08

Mulia atau Pelik?

Ada satu hobi warga Montreal yang saya perasan sejak tinggal di sini ialah membela anjing. Pelbagai jenis dan rupa anjing mereka. Ada yang kelihatan ganas dan garang dan juga yang kecil molek. Berbulu dan juga licin. Pendek kata macam-macam jenis lah..pagi dan petang dan kadang-kadang malam ada saja anjing yang dibawa berjalan. Satu tabiat anjing (juga binatang lain) yang semua orang tidak suka ialah membuang najis merata-rata. Tetapi satu sikap mulia (atau pelik) yang boleh dipuji kepada pemilik anjing ini ialah, mereka akan memungut najis tersebut menggunakan karung plastik yang sentiasa ada dalam poket mereka. Sekali pandang macam jijik pula..

Menurut undang-undang di Kanada, pemilik boleh dikenakan saman sekiranya najis yang dibuang oleh anjing mereka dibiarkan bersepah-sepah..hormat betul mereka pada undang-undang walaupun kebanyakan mereka tidak beragama!

10/11/08

Bila 'mood' menurun

Jam di Montreal pada waktu ini menunjukkan angka 2.21 pagi. Suhu malam ini pun taklah sesejuk seperti malam-malam sebelumnya. Sekitar 12-15 darjah Celcius.!Saya masih lagi mengadap 3 perenggan artikel terbaru yang ditulis semalam untuk dihantar ke Dewan Kosmik. 'Dead-line'nya pun dah tak lama . Sewaktu di Malaysia dahulu, rasanya tidaklah sesukar begini untuk menyiapkan 3 muka surat penuh untuk satu artikel dalam masa semalaman. Semua idea sudah pun berkumpul, cuma tangan masih lagi belum 'bergetar' untuk sudahkan beberapa perenggan lagi. Di masa-masa sukar begini, mulalah saya teringatkan buku-buku dan majalah yang ditinggalkan di Malaysia. Sebelum ini buku-buku Peter Cochraine, Bill Bryson, Dewan Masyarakat, Millenia Muslim dan lain-lain sentiasa menjadi teman semasa menulis. Sekarang tidak lagi.

Sambil-sambil meningkatkan semangat untuk menulis semula, saya melayari blog Rausyanfikir dan web Dr. Tuah..Melalui tulisan Rausyanfikir, seorang anak muda yang penuh dengan nafsu memburu ilmu saya mula bersemangat membelek-belek kembali buku lama ( 1962) A History of the Science karya Stephen F.Mason yang dibeli 2 minggu lepas. Sukar juga menghadam buku ini walupun hanya bekisarkan sejarah penerokaan bidang sains..

Dari web Dr Tuah, juga saya mengambil sedikit aura motivasi dari beliau yang kelihatan tidak putus-putus dengan idea. Oh ya, buku-buku beliau banyak juga yang saya miliki..(Membina Imaginasi Cemerlang, Jangan Tidak-tidak, Nak ke Tak Nak)..tapi semuanya tersusun kemas di rak di Kuala Pilah...

Harapnya hujung minggu ini saya dapat menyiapkan sesuatu..Insyaallah

Ya Allah..berikanlah aku kekuatan

Nota: Alhamdulillah...rupanya mood bukan boleh dipaksa-paksa..kena lepak-lepak, ronda-ronda tengok gelagat manusia, tengok pemandangan..hirup udara segar..insyallah..mood boleh datang semula..hmm..artikel sudah siap dihantar kepada editor..harap diterima..Terima kasih.. hehe!

10/4/08

Sekitar sambutan aidilfitri di Montreal Canada


Majlis Iftar ramadan terakhir di kampus Mcgill University bersama-rakan-rakan dari Malaysia dan Singapura

Bergambar selepas takbir aidilfitri

Khutbah aidilfitri di Masjid Abu Hurairah, di Verdun

Manisan yang disediakan di masjid untuk orang ramai selepas solat sunat aidilfitri

Sambutan hari raya di McGill University, di McDonald Campus

Terima kasih kepada Mariam selaku tuan rumah rumah terbuka (yang akan pulang ke Malaysia 11 Oktober nanti), auntie Sabariah, Azraf dan rakan-rakan dari Malaysia & Singapore dll..semoga ikatan persahabatan terus kekal dan mantap..Selamat segalanya!

Lagi gambar di http://armadillo.fotopages.com

9/29/08

Kedai Buku di Verdun

Setelah sebulan berada di Verdun, Montreal, kami sudah berjalan dan meninjau di kawasan sekitar bandar dan perumahan di sini. Satu yang saya perasan selepas berada di sini ialah mengenai masyarakat Montreal tentang kesedaran membaca. Saya kira, tabiat ini sudah pun melangkaui tahap kesedaran, barangkali lebih tepat diungkapkan sebagai kegilaan (biblioholism) membaca. Di mana-mana sahaja saya pergi, di dalam Metro (keretapi laju bawah tanah), sambil berjalan, sambil merokok, sambil makan, di anjung rumah dan di taman-taman kelihatan mereka memegang dan membelek buku, majalah atau suratkhabar.

Di kawasan kediaman kami, terdapat 2 buah kedai buku yang agak terkenal menurut warga tempatan. Yang pertama ialah kedai buku terpakai 'Bilingual Bookstore' (seakan-akan Payless Bookstore di Malaysia) dan yang kedua kedai yang agak mewah menjual buku-buku berbahasa Perancis yang diberi nama La Librarie De Verdun. Di sini boleh dikatakan kesemua buku-buku yang dijual berbahasa Perancis dan hampir separuh dalam kedai adalah buku-buku Bahasa Inggeris yang diterjemahkan.
Saya lebih berminat dengan kedai buku yang pertama disebabkan harganya jauh lebih murah, berbahasa inggeris dan banyak pilihan yang menarik. Kedainya kecil dan padat di samping penjaganya (dalam lingkaran umur 60 an) yang saya kira tahu serba serbi mengenai buku-buku yang dijualnya. Sebut sahaja nama pengarang dan genre buku yang dicari, pantas sahaja beliau menunjukkan rak.

Sepanjang berada di kedai buku ini, pengunjung terutamanya warga tua tidak putus putus datang silih berganti. Hebat warga tua mereka!

Buat sementara waktu ini, sepanjang berada di rumah sambil-sambil menikmati musim luruh yang dingin, 3 buah buku dibawah menjadi teman.



Kedai Buku terpakai