12/2/08

Kisah Penggodam

Saya baru selesai membaca buku berjudul Mafiaboy:How I Cracked Internet and Why it's Still Broken' tulisan Michael Calche a.k.a Mafiaboy dan Craig Silverman. Kisah mafiaboy sememangnya terkenal di kalangan komuniti keselamatan komputer. Dan Verton dalam bukunya sebelum ini, The Hackers Diaries : Confessions of Teenage Hackers telah menceritakan serba sedikit tentang latarbelakang mafiaboy dan penggodam-penggodam lain.

Saya selesai membaca buku Dan Verton ini dua tahun dahulu. Kisahnya begini, pada tahun 2000 laman web terkenal Yahoo!, E-bay, E-Trade, Dell telah lumpuh beberapa jam dan kerugian dianggarkan sebanyak 8 bilion dolar US akibat aktiviti penggodam komputer sehingga memaksa Bill Clinton sendiri turun padang meminta pihak berkuasa bertindak membanteras dan menghukum individu yang bertanggungjawab. Mafiaboy di tangkap sekitar April 2001, ketika berumur 15 tahun!!

Waktu itu, internet masih baru dan mula berkembang di seluruh dunia. Saya sendiri mula 'menyentuh' internet sekitar tahun 1999. Itu pun hanya bermain IRC dan menggunakan emel. Internet belum lagi berkembang seperti sekarang..jauh sekali blog!..

Terbitnya buku tulisan mafiaboy sendiri atau pun Michael Calce ini pada tahun ini membuatkan hati tak tertahan untuk memilikinya..

Dan sekarang Michael Calce telah insaf dari kegiatan masa remajanya dan telah menukar profesion ke arah yang lebih bermanfaat membantu komuniti IT tentang peri pentingnya keselamatan komputer dan rangkaian..

Seronok membaca buku ini!

Buku terbaru dari Amazon.ca


Buku terdahulu

No comments: