www.majalahsains.com

12/17/08

Letaklah sesuatu di tempat yang betul


Presiden US yang baru, Barrack Obama melantik Steven Chu sebagai Energy Secretary' nya yang baru. Steven Chu merupakan pemenang Anugerah Nobel Fizik pada tahun 1997 dan menjawat jawatan sebagai pengarah di Lawrence Berkeley National Laboratory.

Steven Chu merupakan seorang yang aktif memperjuangkan kaedah saintifik bagi mengatasi dua masalah utama yang dihadapi dunia sains iaitu Pemanasan Global dan Penggunaan Tenaga Keterbaharuan (renewable energy).

Di negara-negara maju, kesedaran tentang dua masalah ini giat disebarkan baik dari kumpulan penyelidikan saintifik mahupun orang awam melalui rencana-rencana di akhbar ataupun majalah. Baru-baru ini penulis menerima 2 risalah berjudul AWAKE dari pertubuhan Kristian di sini yang menulis tentang 'Global Warming'. Pengedar-pengedar risalah tersebut terdiri dari golongan 'tua' yang menjadi ahli pertubuhan tersebut!

Berbalik kepada perlantikan Steven Chu sebagai Setiausaha Tenaga Amerika yang baru, ia suatu petanda bahawa kaedah saintifik sangat diperlukan dalam menangani masalah-masalah yang berkaitan dengan sains dan teknologi atau dengan kata lain meletakkan sesuatu biarlah kena pada tempatnya.

Masyarakat saintifik melihat perlantikan ini sebagai satu penghormatan besar kepada golongan saintis dalam pentadbiran tertinggi sesebuah kerajaan. Kita lihat apa yang akan dilakukan oleh Profesor Steven Chu pada penggal akan datang.

Sesuatu yang boleh dipelajari dari perlantikan ini.

No comments: