www.majalahsains.com

5/28/09

Internet: Antara ketagih dan manfaat

Sejauh manakah kita memanfaatkan kemudahan teknologi internet dalam kehidupan. Internet secara fakta merupakan sebuah sungai maklumat. Sungai misalnya mempunyai pelbagai rahsia hidupan di dalamnya. Selain ikan-ikan dan mungkin batu permata yang bernilai, sungai juga dihuni oleh ular-ular berbisa dan mungkin juga pirana. Naga Loch Ness mustahil dan hanyalah cerita dongeng. :-)

Begitu juga internet. Setiap hari ada sahaja aplikasi terbaru muncul di dunia maya yang mengasyikkan. Sebut sahaja Facebook, youtube, blog dan lain-lain, semuany mendatangkan ketagih yang bukan sedikit.

Oleh itu, sama-samalah kita berfikir dan mengambil manfaat di sebalik menggunakan internet tanpa tujuan. Misalnya berlatih menulis, belajar menyaring maklumat, bisnes online (bagi yang berminat), berhubung dengan rakan-rakan sealiran dan sebagainya. Terlalu banyak kebaikan yang boleh diperolehi melalui intenet. Jadi manfaatkanlah secara bijak!

p/s: terpanggil untuk tulis tentang internet bila facebook dikotori dengan kuiz-kuiz bodoh. Yang hairan, ada mereka yang boleh dikategorikan sebagai cerdik juga terbabit sama. Setakat ini sudah tukang catat berjaya meminimumkan gangguan kuiz tersebut melalui greasemonkey.

No comments: