www.majalahsains.com

5/2/09

Kisah Solat Jumaat Bahagian-2

Antara komuniti islam terbesar di Montreal ini ialah Muslim Student Association of Concordia yang dijalankan oleh pelajar-pelajar University of Concordia. Tempat di mana isteri saya menjalankan penyelidikan PhDnya. Antara aktiviti-aktiviti MSA ini ialah menyediakan kemudahan untuk umat islam Montreal menunaikan solat jumaat, menyediakan ruang solat di universiti, menganjurkan ceramah berkaitan isu semasa umat islam dan sebagainya yang berkaitan dengan kebajikan umat islam di sini.
Salah satu sumbangan MSA ialah menyewa ruang solat jumaat di Grand Lodge Freemason .

Pada mulanya, Tukang Catat agak hairan dan tertanya-tanya mengapa Freemason? Sebelum ini, kita di Malaysia dan kebanyakan umat islam secara umumnya agak khuatir dengan segala aktiviti yang berkaitan dengan Freemason. Ironinya pada masa yang sama kami di Montreal bersolat jumaat dan mendengar khutbah di pusat kegiatan Freemason terbesar dan bersejarah di sini. Sehingga sekarang saya masih tertanya-tanya kenapa di sini.


Sedikit sebanyak info tentang Grand Lodge Freemason ini ialah, ia terletak dipersimpangan jalan St. Marc dan Rue Sherbrooke. Bangunan ini agak unik dan mempunyai dewan yang agak besar seolah-olah ruang utama masjid. Di dinding-dinding depan-belakang dan kiri-kanan dewan terdapat gambar harimau dan logo besar Freemason. Lampu utamanya begitu klasik dan unik. Sayangnya saya dilarang untuk mengambil gambar di dalam ruang dewan.

Khutbah di sini disampaikan dalam bahasa inggeris dan kadar kefasihan serta kejelasan khutbah yang disampaikan bergantung kepada khatib jemputan yang setiap minggu bertukar ganti. Minggu lalu, saya mendengar khutbah yang disampaikan oleh brother Lutfi (menurut seorang rakan dari University Concordia) yang sangat jelas cara penyampaiannya.

Isi khutbah adalah tentang cabaran mendidik dan memberikan pelajaran agama dan iman kepada generasi yang akan mewarisi islam pada masa akan datang. Ketika khutbah disampaikan saya teringat puteri saya dirumah Ain Edleen yang sekarang berusia 2 tahun yang sedang membesar di negara barat. Cabarannya bukan sedikit dan saya kira setiap keluarga yang memiliki zuriat, akan terfikir perkara yang sama.

Mudah-mudahan Allah menunjukkan kami dan seluruh ahli keluarga kami jalan yang sebenar dalam mendidik dan membesarkan anak-anak!

Khatib memberikan contoh-contoh raliti semasa kebejatan moral anak-anak muda terutamanya umat islam yang semakin hanyut dengan budaya barat dan hedonisme. Cabaran mungkin lebih berat di kalangan umat islam di barat. Tidak mustahil aka merebak dengan pantas ke timur. Sekarang pun tanda-tanda tersebut sudah jelas!

Menurut beliau, hanya didikan iman yang sempurna yang dapat menyelamatkan anak-anak muda islam yang sejak dari kecil perlu dipupuk dan dibajai dengan iman dan takwa kepada Allah.

Bersambung bahagian 3..tentang pertubuhan Freemason

No comments: