www.majalahsains.com

5/2/09

Kisah Solat Jumaat Bahagian-1

Di Montreal, kami solat jumaat sehari lebih lewat akibat perbezaan waktu selama 12 jam dengan Malaysia. Ada beberapa catatan menarik tentang solat jumaat di sini. Di kawasan kejiranan Tukang Catat, sebuah kawasan bersejarah yang dinamakan Verdun, terdapat sebuah masjid kecil yang dikawal selia oleh warga Algeria yang dinamakan Masjid Abu Hurairah. Masjid ini sebenarnya hanyalah sebuah rumah yang dijadikan tempat pusat aktiviti keagamaan. Setiap Jumaat, Solat Aidilfitri&Aidiladha, hari minggu, masjid ini meriah dengan jemaah. Pernah seketika, jemaah melimpah ruah sehingga ada yang terpaksa solat jumaat untuk sesi kedua.Hari minggu pula digunakan oleh kaum wanita sebagai tempat mengajar bahasa arab dan pelajaran agama islam untuk anak-anak kecil. Kelihatan aktiviti di masjid kecil ini agak meriah walaupun warga muslim adalah minoriti. Pada hari-hari biasa, masjid ini dikunci. Entah mengapa saya pun kurang pasti.

Pada hari jumaat setiap minggu, khutbah jumaat akan diadakan tepat pada pukul 1.15 tengahari . Di sini khutbah kebanyakan disampaikan dalam bahasa arab. Khutbah dua hari raya pula disampaikan dalam dwibahasa (Arab-Inggeris). Mungkin kerana pada waktu itu, bilangan jemaah bertambah dua kali ganda sehingga ke tingkat bawah tanah dan disertai oleh ramai warga asing dari kebanyakan negara yang tidak berbahasa arab seperti India, Bangladesh, Pakistan dan Tukang Catat sendiri warga Malaysia. Di Montreal, kebanyakan warga muslim datangnya dari timur tengah yang. Kebanyakan mereka berbahasa Perancis seperti warga Algeria yang majoritinya penduduk di Kanada..

Oh ya, di seberang Jalan Verdun (Rue de Verdun) berdekatan Masjid Abu Hurairah ini, tersergam sebuah gereja besar yang hampir setiap hari locengnya berbunyi. Namun tidak pernah pula saya tengok gereja ini dikunjungi orang ramai walaupun pada hari ahad. Yang ada hanya segelintir warga tua yang mungkin masih yakin dengan agama kristian bertuhan satu dalam tiga dan tiga dalam satu. Aneh! Namun yang pasti, warga barat sudah tidak lagi peduli akan keperluan agama tetapi pada masa yang sama mencari-cari suatu kepercayaan yang boleh dianuti untuk menenangkan jiwa.

Di akhir-akhir ini, terdorong untuk memahami inti pati khutbah yang disampaikan setiap jumaat, Tukang Catat memilih untuk ke sebuah lagi tempat solat jumaat di tengah-tengah kota metropolitan Montreal. Di sini agak unik, kerana bukan masjid yang menjadi destinasi, tetapi sebuah dewan dan pusat kegiatan Freemason..

..bersambung..

No comments: