www.majalahsains.com

5/23/09

Jenayah makin parah #1

Saya baru membaca tulisan terbaru Dr Asri tentang kebimbangan beliau mengenai peningkatan kadar jenayah yang berlaku dalam negara kita yang tercinta. Beliau merenung dari jauh (UK) tentang gejala-gejala jenayah yang diperolehinya dari pelbagai sumber berita dalam negara.

Memang tidak dapat dinafikan, kadar jenayah yang dilaporkan semakin teruk dan bertambah setiap hari baik yang dilakukan oleh rakyat tempatan atau warga asing.
Kami sesama warga Malaysia di sini juga kadang-kadang dalam pada bersembang-sembang mengenai isu semasa, terselit juga isu-isu jenayah dalam negara.

Baru-baru ini, seorang rakan yang baru beberapa hari pulang bercuti di Malaysia, turut menjadi mangsa ragut seperti yang ditulis di laman Facebook beliau.

Punca dan akibat peningkatan perlakuan jenayah dari semasa ke semasa turut dibentangkan oleh pakar-pakar. Begitu juga kaedah-kaedah untuk menanganinya. Namun sejauh mana penghayatan dan keazaman kita dan pihak berkuasa untuk menghapuskan atau mengurangkan jenayah terus menjadi persoalan dan perbualan masyarakat.

Di sini saya turut ingin menyuarakan pendapat dan pandangan tentang gejala jenayah dan mungkin sedikit sebanyak kaedah pencegahan:

1. Jenayah berlaku akibat kosongnya jiwa si pelaku ( remaja dan dewasa)

2. Jiwa kosong disebabkan kurangnya didikan dalam keluarga, terlalunya banyak menonton TV, kurang bergaul dengan masyarakat, pengaruh internet yang keterlaluan, tidak gemar membaca bahan berfaedah, tidak solat, sukakan hiburan-hiburan mengarut, ORANG DEWASA yang tidak mendorong TETAPI SUKA MENYALAHKAN, terlalu banyak mendengar muzik tanpa berminat untuk jadi pencipta (lagu dan muzik), dan lain-lain ( yang boleh ditambah kemudian)

3. Akibat jiwa kosong, mulalah golongan ini ( terutamanya remaja) mencari keseronokan dengan cara tersendiri misalnya, berkawan dengan kutu-kutu jalanan, kaki motor (yang tidak berniat menjadi mekanik misalnya), perokok, kaki betina, penagih dadah

4. Dari situlah mulanya pengaruh kejahatan yang datang dalam diri akibat terdorong dan dicabar melakukan benda-benda yang karut oleh rakan-rakan sealiran.

5. Punca-punca ini adalah punca dalaman yang sentiasa menjerumuskan manusia terutamanya remaja yang selalu dikaitkan dengan salah laku jenayah

6. Punca luaran pula disebabkan oleh ketidakpedulian (apeduli) masyarakat, kerajaan dan pihak berkuasa tentang perihal kebajikan anggota

7. Cuba kita perhatikan, sekian banyak kejadian jenayah yang berlaku adalah perkara-perkara yang berulang.

8. Di situ pun kita boleh perhatikan betapa tidak seriusnya anggota masyarakat, kerajaan dan pihak berkuasa dalam membanteras gejala ini. Misalnya dadah!
Sejak sekian lama dadah menjadi musuh nombor wahid negara namun kelihatan ia tidak pernah berkurang..

bersambung..

2 comments:

azwan said...

manusia semakin kejam..

NMS said...

tp polis tu kasi resit lps dah byr dekat dia personally. tak boleh eh? hehehe