www.majalahsains.com

3/9/12

Bila salji mencair

Sekarang sudah masuk bulan Mac. Bulan ini adalah penghujung musim sejuk untuk tahun 2012.
Kalau cuaca normal, tidak terganggu dengan fenomena alam yang semakin sukar dijangka, awal bulan April nanti, putik-putik bunga mulai tumbuh. Petani dan peladang mulai sibuk menyemai biji benih jagung, kentang dan seumpamanya untuk tuaian penghujung musim panas nanti. Sungai-sungai dan paya yang membeku mula mencair.

Kurang menarik pandangan mata sewaktu salji mula cair ialah segala apa yang tertimbus akan muncul. Sampah, kotoran, najis haiwan terutamanya anjing (yang cukup banyak dibela di sini). Itu tidak termasuk rutin yang biasa dilalui iaitu lecak. Walaubagaimanapun ia akan dibersihkan oleh pekerja tidak lama lagi. Kasut kanvas atau selipar masih belum boleh digunakan untuk mengelakkan kebasahan. Suhu juga masih agak sejuk sekitar -5 hingga 10 darjah Celsius.

Ahad nanti (11 Mac) waktu akan diubah semula kepada sistem 12 jam lewat berbanding Malaysia. Musim sejuk yang lalu, ia ditambah satu jam menjadikannya lewat 13 jam. Istilah yang digunakan ialah Daylight Saving Time (Memendekkan waktu siang).

Waktu-waktu begini, suasana persekitaran agak berubah. Kedai-kedai kecil menjual aiskrim mula sibuk mengecat dan menyusun atur kerusi dan meja. Perasaan juga turut berubah kerana kebanyakan orang tidak lagi akan bersusah payah mengenakan jaket tebal, memakai baju berlapis-lapis, tingkap-tingkap rumah mula dibuka. Satu perasaan seronok timbul. 'Winter blues' akan berlalu buat sementara waktu. Pelbagai program musim panas mula dirancang. Inilah masa yang ditunggu-tunggu oleh warga Amerika Utara dan Eropah.

Selamat datang musim bunga!

408 4th Ave
Verdun

p/s: Jemput baca temubual MajalahSains.Com bersama pengerusi Lembaga Perlesenan Tenaga Atom Malaysia (AELB) mengenai isu pembinaan kilang nadir bumi (rare earth), Lynas (M) di http://www.majalahsains.com/2012/03/isu-lynas-wawancara-bersama-pengerusi-aelb/


No comments: