3/28/12

Umat Islam dan Perihal Membaca

Banyak isu dan perkara yang boleh kita selesaikan dengan membaca. Apatah lagi sebagai umat Islam yang diperintahkan Tuhan supaya MEMBACA seperti wahyu pertama yang diturunkan kepada Nabi Muhammad. Di bawah saya turunkan petikan kata-kata Imam ALi Khamenei seperti yang dipetik dari buku Perang Kebudayaan.
"
Masyarakat Islami adalah masyarakat yang mampu mencabut buta huruf dan kebodohan sampai ke akar-akarnya, dan mampu melipatgandakan jumlah sekolah agar dapat menampung semua anak untuk menikmati pendidikan dan mereguk pengetahuan dari sekolah-sekolah agama dan universiti-universiti dengan penuh ghairah belajar; demikian pula berbagai kegiatan penyelidikan dan penelitian dapat berjalan lancar. Selain itu minat membaca menempati posisi yang istimewa sehingga gemar membaca dapat dijumpai di semua tempat dan lapisan masyarakat.
Percetakan dan penerbitan buku di tengah masyarakat islami harus memuat bahan yang kaya dan menumbuhkan kesedaran masyarakat luas, meningkatkan ghairah para guru dan ulama dalam melaksanakan tugas dengan giat dan bertenaga, dan menggerakkan semangat para pencipta, seniman, dan penulis agar dinamik dan penuh semangat.

Sumber : http://bukuria-malaysia.com/2009/03/masyarakat-islam-masyarakat-membaca/

Justeru itu, membacalah sepanjang masa dan di mana sahaja! Kita tewas dengan orang barat dalam isu membaca.

No comments: