www.majalahsains.com

3/25/12

Catatan Kembara Florida, US

Februari lalu kami melarikan diri sebentar dari kesejukan suhu dingin Montreal mencari 'haba' di Florida, US. Rabu minggu lalu, Tukang Catat menghantar kisah pengalaman ke Florida ke sebuah kolum baru di Utusan Malaysia (Mingguan Malaysia). Semalam, Ahad 25/3/2012 catatan itu tersiar.
Terima kasih kepada pengelola kolum Destinasi Kembara Utusan, Cik Puan Nisa Sulaiman.

Sedikit petikan catatan..
"
SEBUT sahaja Mickey Mouse, Donald Duck, Goofy atau Cinderella, tentu ramai yang terkenang zaman kanak-kanak dengan watak-watak animasi yang menghiburkan di kaca televisyen.
Watak yang menghiburkan ini memenuhi dunia hiburan kanak-kanak yang begitu menyeronokkan.
Selepas empat tahun berada di bumi asing di kotaraya Montreal, Quebec, baru-baru ini kami berpeluang melawat sebuah daerah terkenal di negara yang berjiran dengan Kanada iaitu Amerika Syarikat (AS).

Daerah yang dimaksudkan adalah salah satu destinasi pelancongan yang menjadi tarikan dunia iaitu Disneyworld dan juga Universal Studio, Florida.

Disneyworld juga dikenali sebagai Walt Disney World Resort terletak di Orlando, Florida, di kawasan Tenggara AS.Dibuka pada 1971, ia menempatkan empat taman tema utama iaitu The Magic Kingdom, Epcot, Animal Kingdom dan Studio Disney Hollywood.

Ia juga memiliki dua taman tema air terkenal dikenali sebagai Typhoon Lagoon dan Blizzard Beach.
Menikmati udara nyaman yang agak panas di Florida, membolehkan kami melarikan diri seketika daripada kesejukan musim dingin yang mencecah -20 Celsius di Montreal.





http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0325&pub=Utusan_Malaysia&sec=Pelancongan&pg=pl_01.htm

No comments: