www.majalahsains.com

3/26/12

Ada Cara Membaca Akhbar

Bila saya post satu gambar artikel yang masuk akhbar Utusan Ahad lalu di FB, ada yang komen hairan menganggap saya memboikot akhbar Utusan sebelum ini, tapi pada masa yang sama menghantar rencana ke Utusan. Diakui bahawa saya kadang-kadang menghentam berita-berita meloyakan yang dilapor oleh akhbar (tidak hanya utusan), tapi harus diakui bahawa saya banyak belajar menulis dari Utusan Malaysia.

Sejak lama dahulu selepas membaca kaedah Billi P.S Lim penulis 'Berani Gagal' yang menulis tentang kaedah mencari maklumat dari akhbar, saya sudah lama berhenti membaca berita-berita tidak penting di akhbar. Billi Lim mempunyai gaya yang lebih ekstrem membaca akhbar iaitu dengan menggunting bahagian-bahagian yang ingin dibaca sahaja, kemudian membuang bahagian yang tidak penting. Untuk saya, cukup dengan hanya menyelak bahagian rencana atau agama, dan mencari nama-nama penulis tertentu yang saya suka belajar darinya seperti Zin Mahmud, Ku Seman Ku Hussein, Roosfa Hashim (kolum rencana buku suatu masa dahulu), DrMaza (dalam kolum Mufti Menulis) dan juga kolum allahyarham Mazlan Nordin (yang meninggal baru-baru ini).

Jadi tidak timbul saya memboikot mana-mana akhbar. Apa yang baik saya ikut, yang haprak seperti berita 'Ummi Hafilda mencerca Anwar Ibrahim' saya tidak pernah buang masa membacanya.

Berikut adalah satu tulisan wartawan kanan utusan yang saya gemari iaitu Ku Seman Ku Hussein. Beliau menulis tentang 'NILAI BERITA AKHBAR'.

http://kayangdailypost.blogspot.ca/2012/03/apa-itu-nilai-berita.html

No comments: