www.majalahsains.com

12/9/09

Putihnya salji

Salji telah turun. Bermula dengan ribut salji pada hari pertama secara rasminya ia turun, warna putih telah menyelubungi Montreal dan kawasan-kawasan lain di Kanada dan sebahagian di Amerika. Kata orang ini musim ekstrem. Sejuk dan sukar. Namun sejuk dan kepayahan ini menjadi cabaran yang kadang-kala mungkin enak untuk ditempuhi.

Masih saya ingat kata-kata seorang warga Montreal yang menyatakan, musim sejuk harus dilalui dengan seronok. 'Let's embrace the winter and enjoy it', katanya. Dalam kedinginan saya membayangkan, bagaimana kental dan kuatnya fizikal dan mental warga yang tinggal di negara-negara yang mengalami cuaca melampau seperti Kanada dan negara-negara lain seumpamanya. Begitu jugalah saya mengingatkan diri saya sendiri supaya mempelajarai sesuatu dari penduduk yang budayanya amat jauh berbeza dengan budaya kita di Malaysia. Mari kita berdepan dengan cabaran!


p/s: Sempena kedatangan musim sejuk kedua bagi kami di Montreal, saya sudah menyiapkan satu artikel tentang fenomena salji menurut sains. Terima kasih kepada sahabat maya saya saudara Khairusy Syakirin Has-Yun yang suatu ketika dahulu pernah menyarankan saya menulis tentang ini.

p/s/s: Sedang berkira-kira juga ke mana mahu menghantar artikel ini selain MajalahSains.Com =).

2 comments:

MajalahSains.Com said...
This comment has been removed by the author.
bahazain said...

Assalamualaikum Sdr Faizal,
Syabas kerana memberi tulisan yang bermanfaat dengan pelbagai pengetahuan.