www.majalahsains.com

12/4/09

Khutbah di Montreal

Hari ini saya ke Freemason Centre untuk bersolat jumaat. Sudah agak lama tidak mendengar khutbah yang menarik perhatian. Kebetulan pula hari ini khutbahnya agak menarik. Sudah beberapa kali berpeluang mendengar khutbah bermutu dari khatib yang sama, cuma masih belum berpeluang untuk bersalaman dan kerkenalan. Saya kira beliau pelajar dari Timur Tengah yang menuntut di Concordia University.

Namun sedikit kecewa apabila terlewat sampai dan hanya sempat mendengar khutbah jumaat kedua. Antara butiran lontaran khutbah tadi ialah berkenaan dengan kembali mengingati Allah. Sudah lama manusia lupakan Allah selepas begitu banyak nikmat yang dikurniakanNya. Kita manusia terlalu banyak lalai dan pelupa dan fungsi khutbah jumaat setiap minggu adalah mengingatkan kembali tujuan manusia hidup. Khatib memberikan beberapa tips menarik tentang kaedah mendekatkan diri dan mengadu nasib kepada Allah antaranya ialah:

1. Berdoa dengan insaf selepas waktu subuh sambil bermuhasabah diri

2. Menunaikan solat sunat selepas terbit fajar dengan penuh rasa keinsafan

3. Membaca Al-quran dan memahami setiap tafsiran ayat-ayatNya ( Beliau
memberikan contoh golongan yang menghafal dan membaca al-quran walaupun 3
helai sehari, tidak akan menyamai pahala yang diberikan Allah kepada mereka
yang memahami Al-Quran walaupun satu ayat )

4. Sentiasa berselawat kepada Rasullullah

5. Melakukan qiamullail di 2/3 malam.

6. Bersedekah

Tambahan (oleh saya), beristighfar!

Selesai khutbah, khatib yang sama mengimamkan solat jumaat dengan bacaan ayat Quran dengan tenang serta suara yang jelas. Cukup tenang dan tawaduk berbanding semasa menyampaikan isi khutbah 'tanpa teks' yang penuh semangat.

Insyaallah suatu hari nanti saya ingin berkenalan dengan khatib ini.

No comments: