www.majalahsains.com

2/29/12

Lynas, Rare Earth, literasi sains & kecoh-kecoh Facebook

Sekarang mood borak pasal isu Rare Earth di facebook. Borak memang sedap, bila diajak baca laporan sama, tak minat nak baca. Terus nak kesimpulan. Susah juga macam ni.

Bila renung-renung balik, betullah kita sebagai rakyat Malaysia perlu celik sains (science literate). Saya tak begitu risau kalau kaum-kaum lain membangkang Lynas dengan membaca (sekurang-kurangnya dari Wikipedia), tapi saya cukup risau kalau bangsa saya sendiri menentang atau menyokong Lynas tanpa ada sedikit pengetahuan (melalui pembacaan) atau rasa ingin tahu tentang apa itu teknologi pengurusan sisa radioaktif.

Dan kalau pun kita tidak tahu, marilah sama-sama bertanya kepada orang yang lebih berpengetahuan dalam bidang ini.

Atas kesedaran rendahnya tahap literasi sains di kalangan rakyat Malaysia (terutama bangsa Melayu), saya mewujudkan MajalahSains.Com. Sekarang saya mahu cari pembantu yang sama-sama mempunyai minat yang sama. Pada masa yang sama, sedang saya usahakan satu lagi laman sains, child of kepada MajalahSains.Com untuk kanak-kanak. Bila siap nanti, akan bergabung bersama MajalahSains.Com.

Saya tutup cerita ini dengan satu artikel oleh Dr Ghazaly Ismail judulnya
"Every Malaysian Must be Science Literate"

http://www.nst.com.my/opinion/columnist/every-malaysian-must-be-science-literate-1.49137

1 comment:

Huda Al-Solomon said...

LITERASI SAINS. SANGAT PERLU.