www.majalahsains.com

3/23/12

Kuasa Pelajar: Perjuangan Menuntut Hak

Semalam 22 Mac 2012, isteri saya mendapat emel dari pihak pentadbiran universiti menyatakan bahawa universiti ditutup dan sebarang urusan dibawa ke minggu hadapan. Tujuan penutupan ialah kerana menyokong pergerakan pelajar menuntut supaya pentadbiran kerajaan di Quebec mengkaji semula kenaikan yuran pelajar universiti dan kolej di seluruh kawasan Quebec. Di dalam emel pelajar diberi panduan dan galakan untuk menyertai demo.

Kami mengambil keputusan untuk tidak mencampuri urusan dalaman warga Quebec memandangkan kami adalah rakyat asing di sini. Jadi saya mengambil keputusan untuk merakamkan saat-saat bersejarah pelajar seluruh Quebec berdemonstrasi secara aman di seluruh Bandaraya Montreal bagi menyatakan bantahan mereka. Untuk mereka, perjuangan itu adalah perjuangan menuntut hak mereka yang merasakan seakan-akan dizalimi oleh pemerintah sendiri.

Ada segelintir yang kurang senang dengan demonstrasi tersebut kerana menurut mereka menyebabkan kesesakan lalulintas dan sebagainya. Pada saya, itu hanyalah masalah kecil berbanding isu besar yang mereka perjuangkan. Menurut berita TV dan akhbar tempatan, dianggarkan 200,000 peserta menyertai demontrasi tersebut dan kebanyakan mereka memakai lambang atau logo merah sebagai tanda protes.

Dalam pada itu, ketika sedang asyik merakam gambar kenangan, saya teringat demonstrasi menuntut hak untuk belajar sains dan matematik dalam Bahasa Melayu iaitu demo PPSMI pada tahun 2009 lalu di tanah air. Juga Demonstrasi Bersih 2.0 yang berlansung pada tahun 2011. Ketika rakyat Malaysia berarak untuk menuntuk hak, gas pemedih mata dan FRU menyambut mereka. Huru hara berlaku di ibukota Kuala Lumpur. Bila terkenang Allahyarham Datuk Dr Hassan Ahmad yang datang menyerah memorandum bantahan PPSMI, Sasterawan Negara A.Samad Said dihujani gas pemedih mata, dek kerana ingin mempertahankan Bahasa Ibunda, hati saya jadi sedih. Sampai bila kita terus begini?


 Rue St Catherine, Montreal
 Old Montreal (Old Port)
 St Catherine (Montreal)
 Kuala Lumpur
Kuala Lumpur

1 comment:

Anonymous said...

org malaysia baru nak belajar berdemo