www.majalahsains.com

7/13/09

Sana Sini Montreal

Kali ini saya ingin berkongsi sedikit pengalaman tentang cara hidup dan cara pandang warga barat tentang hak dan kepentingan mereka. Di bawah beberapa contoh yang berlaku di depan mata sepanjang berada di Montreal. Perhatikan contoh-contoh berikut:-

1. Sedang saya beratur untuk membayar harga barang di kedai runcit, tiba tiba seorang pelanggan tiba-tiba bersuara tinggi dengan kata-kata yang kurang lebihnya berbunyi:

"Salah satu sebab kami datang ke kedai Muslim ialah kami mengharapkan kejujuran anda. Di mana kejujuran sebagai muslim kalau harga yang dipaparkan tidak sama dengan harga sebenar".

Sekonyong-konyong pekerja kaunter yang beragama islam memohon maaf atas kesilapan mereka melabelkan harga barang. Peristiwa ini merujuk kepada kesilapan pekedai yang cuai dalam kerja-kerja melabel dan menetapkan harga barang.


2. Sambil berjogging saya terserempak dengan satu situasi di mana seorang wanita bersama 2 orang anaknya memarahi seorang pemandu dengan nada yang tinggi dan kasar serta carut-marut versi 'orang putih'

" Hey pemandu bodoh, bolehkah kamu tunjukkan sedikit rasa hormat terhadap pejalan kaki. Pemandu seperti kamu tidak layak memandu di kawasan ini. &#$@# (carut marut).

Pemandu kereta itu menunjukkan rasa kesal bersungguh-sungguh apabila beberapa kali merapatkan kedua-dua belah tangan seolah-olah memohon ampun kepada wanita itu. Saya kira dia bukan warga tempatan. Wanita tersebut marah apabila pemandu itu tidak menghentikan kenderaan ketika dia dan anaknya melintas jalan.

Dua peristiwa kecil ini hanyalah sekelumit dari kisah-kisah biasa yang sering berlaku di sini. Setiap warga akan cuba mempertahankan hak masing-masing dengan sebaik-baik mungkin tanpa ada ragu-ragu. Banyak lagi contoh-contoh yang lebih signifikan untuk menceritakan soal mempertahankan hak asasi seperti hak sebagai rakyat atau pengundi, hak untuk meluahkan perasaan terhadap pemerintah, hak penyewa terhadap landlord, hak pembeli terhadap penjual, hak pejalan kaki, hak pembayar cukai dan pelbagai lagi hak asasi atau semulajadi manusia yang perlu dituntut dari semasa ke semasa dan ini memerlukan kefahaman dan kesedaran kepada yang ber'hak.

Apa ya hak kita

2 comments:

Anonymous said...

Salam Akhi Faizal...

Visit pmiusm.blogspot.Ada diskusi Laskar Pelangi di sana, disamping Tayangan filem tu..

Abu Zafirah Mat Je

Mohd Faizal said...

oo Lasykar Pelangi..sudah baca dan sudah layan filem tu..ok laa..buleh tahan!