www.majalahsains.com

7/10/09

Natrah juga pulang ke tempat asal

Selepas sedikit reda dengan berita kematian mengejut Michael Jackson
akhbar-akhbar utama di Malaysia memaparkan pula kematian Natrah atau Maria Hertogh diusia 72 tahun. Sila rujuk di sini dan juga di sini

Siapa Natrah atau Maria Hertogh kepada kita? Tidak ramai generasi baru kini yang tahu siapa Natrah. Untuk mengetahui lebih lanjut, silalah periksa di laman-laman web, wikipedia, youtube dan sebagainya untuk mengetahui siapa beliau.

Apa yang saya boleh ceritakan ialah, suatu masa dahulu sentimen mempertahankan akidah umat islam adalah terlalu hebat dan menggerunkan pihak musuh. Pada tahun 1950, di Singapura telah berlaku rusuhan berdarah yang dahsyat yang dikenali sebagai Tragedi Natrah. Ia berlaku 19 tahun jauh sebelum Tragedi 13 Mei di Kuala Lumpur.

Tragedi Natrah adalah manifestasi kebangkitan umat mempertahankan kesucian agama apabila ada usaha-usaha memurtadkan orang islam. Rusuhan berdarah tersebut berakhir dengan penangkapan tokoh islam terkemuka iaitu Profesor Dr Burhanudin Al-Helmi.

Persoalan untuk direnungkan bersama ialah, sejauh mana sensitiviti umat islam zaman kini bila berdepan dengan kes-kes yang mencemarkan kesucian akidah seperti kes Lina Joy, gejala sosial, dan segala macam maksiat zaman moden.

Kelihatan manusia semakin kaya dan bertambah kaya, namun semakin miskin soal-soal sensitiviti agama, moral, adab, tatasusila dan sikap tidak peduli nasib sesama insan.

Gambar: Buku kedua dari bawah adalah biografi Burhanuddin Al-Helmy karya Ramlah Adam. Sedikit sebanyak buku ini ada mengisahkan peranan beliau dalam menaikkan semangat orang islam dalam mempertahankan akidah Natrah

No comments: