www.majalahsains.com

7/4/09

Isu Wahabi: Mari Kita Berbicang dan Mengkaji (4/5)

Wahabi : Fakta dan Renungan Untuk Umat Islam

Oleh : Mohd Faizal Aziz


Bahagian keempat

Cabaran dan rintangan yang dihadapi


Penulis cuba untuk berlaku adil dalam tulisan ini dengan menyertakan juga cabaran dan rintangan yang ditempuhi oleh para pejuang agama termasuk SMAW sendiri. Seperti yang kita sedia maklum, pembaharu dalam bidang agama (islam) terlalu banyak menempuh dugaan hidup dan sentiasa mendapat tentangan dan cabaran dalam meneruskan tinggalan para nabi dan sahabat. Cubalah kita perhatikan golongan-golongan tajdid seperti Jamaluddin Al-Afghani, muridnya Syed Muhammad Abduh, Syed Muhammad Rasyid Redha, di Indonesia kita bertemu dengan HOS Cokrominoto, Haji AbdulKarim Amrullah, HAMKA, di tanah melayu sendiri Syeikh Tahir Jalaludin dan Syed Sheikh Al Hadi dan sebagainya yang kerap dituduh sebagai kaum muda yang merosakkan kesucian agama islam. Tetapi sememangnya sudah fitrah bahawa sifat orang beriman adalah diuji. Apa guna kita mengaku islam dan beriman kalau tidak di uji apatah lagi yang berlaku terhadap Syeikh Muhammad Abdul Wahab. Antara tentangan hebat yang dialami oleh beliau ialah :

  • Orang ramai menuduh SMAW dan pengikutnya membenci nabi Muhammad, menghina baginda dan nabi yang lainnya. Penentang beliau berkata bahawa SMAW telah berkata: “ bahawa nabi Muhammad SAW seumpama seorang yang tuli yang diutuskan kepada manusia untuk menyampaikan sesuatu perkara kemudian ia pulang” . Kemudian Alwi Al Haddad dalam kitabnya “Misbah Al An’am, SMAW dan pengikutnya telah berkata “ tongkat saya lebih baik daripada Muhammad kerana ia dapat membunuh ular dan seumpamanya. Sedangkan nabi Muhammad telah mati dan tidak terdapat manfaat sama sekali padanya”. Manakala Sayed Ahmad Zaini Dahlan pula berkata “ pengikut SMAW telah melarang daripada berselawat kepada Nabi Muhammad selepas azan di atas menara, sehinggakan apabila tukang azan yang buta berselawat kepada nabi Muhammad selepas azan ia dibawa kepada SMAW dan dibunuh.
  • Mendakwa SMAW dan pengikutnya telah berkata “ bahawa Nabi Muhammad SAW telah melaknat dan menghina negeri Najd serta melarang berdoa untuk ahlinya”
  • Menuduh SMAW dan pengikutnya melarang daripada membaca kitab ‘Dalai Al Khairat’ dan Syawariq AL Anwar’ yang banyak menghimpunkan fadhilat-fadhilat berselawat ke atas nabi Muhammad dan pelbagai selawat.
  • Mengharamkan umat islam menziarahi kuburan para nabi dan sahabat dan sebagainya

Tuduhan-tuduhan ini dengan sendirinya terbatal sekiranya kita merenung kembali akidah pegangan SMAW seperti yang dicatatkan di pertengahan tulisan ini.


No comments: