www.majalahsains.com

6/15/08

Minyak Naik, Rakyat Naik Angin


Seminggu dua ini, akhbar, majalah, TV dan blogger kebanyakannnya mengulas tentang isu kenaikan harga minyak. Ramai orang termasuk tukang catat mengeluh tentang kenaikan mengejut yang diumumkan oleh PM. Tidak cukup dengan keluhan, ramai yang turun melepaskan rasa amarah di jalanraya. Terbaru di kampung Baru KL, selepas solat jumaat minggu lepas. Keesokan harinya dilaporkan akan diadakan satu bantahan kenaikan harga minyak oleh Gabungan Memprotes Harga Minyak (PROTES) di Seremban dan seterusnya akan digerakkan di seluruh negara. Kemuncak bantahan rakyat ialah pada 12 Julai nanti yang akan menghimpunkan 100, 000 rakyat berdemonstrasi membantah keputusan kerajaan menaikkan harga minyak. GAMIS pula akan menggerakkan 5000 mahasiswa untuk turut serta dalam perhimpunan raksaksa tersebut ( baca akhbar SIASAH terkini).
(gambar dari harakahdaily)

Kita sedia maklum bahawa bahan bakar ini hampir mendominasi keseluruhan hidup manusia. Siapa yang berani mempertikaikan? Ura-ura kenaikan harga minyak melonjak ke paras lebih AS$200 setong tidak boleh dipandang ringan. Jika kenaikan ini berlaku, sudah tentu harga barang akan terus naik dan naik. Apa yang memeritkan ialah kesan rantaian yang akan menyebabkan harga barangan pengguna akan meningkat dan yang paling malang ialah golongan pertengahan dan miskin. Tak usah kita sebut tentang pemotongan 10% elaun menteri-menteri. Itu hanyalah gimik! apalah sangat 10% pemotongan berbanding 40% kenaikan harga minyak. Rebat minyak? Ya terima kasih..tapi berapa lama sangat akan bertahan..

(gambar dari harakahdaily)

Profesor Zaini Ujang memberikan 3 langkah utama dalam menangani kesan kenaikan harga minyak.

1. Mengelakkan pembaziran
2. Menukar teknologi pengeluaran tenaga kini kepada teknologi baru (Renewable energy)
3. Menambah kecekapan

Dalam 3 senarai di atas, no. 2 dan 3 adalah tanggungjawab kerajaan. Yang pertama semua pihak patut insaf.( tetapi Dr. Maza menegur juga sikap hipokrit orang kaya / menteri-menteri/ustaz-ustaz yang galak menyuruh orang lain berjimat, sedangkan mereka sendiri bersenang lenang)

Jadi apa yang perlu kita lakukan?..

2 comments:

Rausyanfikir said...

Salam. Minyak? http://sosialiskanan.blogspot.com/2008/06/mitos-tamadun-petroleum.html

Mohd Faizal said...

terima kasih saudara rausyanfikir