www.majalahsains.com

6/23/08

Politik, Buku & Durian

Seingat saya pada tahun 1998 (betulkan saya sekiranya tersilap), bekas perdana menteri Malysia Tun Dr M telah mengutarakan slogan Malaysia Boleh sempena penganjuran Sukan Komanwel 98. Hasilnya atlet Malaysia memperolehi 10 pingat emas dalam pelbagai disiplin sukan. Suatu kejayaan amat membanggakan pada waktu itu. Selepas kejayaan atlet Malaysia meraih 10 emas, bermulalah semangat anak Malaysia untuk mencipta rekod dunia menjalankan misi yang dianggap mustahil dan bodoh oleh pengkritik. Maka dengan semangat Malaysia Boleh, Gunung Everest dapat ditawan, penjelajahan ke kutub Utara dan selatan, kewujudan putrajaya, pelayaran solo merentas lautan dunia oleh Datuk Azhar Mansor dan sebagainya. Waktu itu kebanyakan warga Malaysia begitu bersemangat untuk melakukan apa sahaja yang dianggap boleh membanggakan negara dan dapt membuktikan bahawa anak Malaysia juga BOLEH melakukan sesuatu yang sebelum itu dianggap misi mustahil.

Selepas perletakan jawatan Tun M, dan sehingga kini adakah semangat MALAYSIA BOLEH masih membara dalam hati dan minda warga Malaysia. Selepas pertukaran tampuk kepimpinan negara, gema kata-kata semangat ini semakin lama semakin tenggelam dan diterusjkan dengan tema baru yang kelihatan kosong dan tidak bermaya.

Pulang ke Kuala Pilah Jumaat lepas, saya sempat singgah di sebuah kedai buku yang agak terkenal di Bandar Seremban. Sebetulnya isteri yang ajak ke sana untuk mencari beberapa buah buku untuknya. Kedai buku tersebut banyak menjual buku-buku sekolah peringkat kanak-kanak sehingga sekolah menengah. Namun, di suatu sudut kelihatan sebuah rak kecil buku-buku ‘general interest’. Saya terus menuju ke situ. Kelihatan buku-buku lama dan baru dipamerkan. Kelihatan juga buku-bukui biografi Lee Kuan Yew, Lesson: An Autobiography oleh Dr Wang ( yang saya sudah miliki 3-4 tahun lepas). Saya amati beberapa buah buku lain, kemudian terpandang sebuah buku berjudul Wing of Fire: An Autobiography APJ Abdul Kalam. Buku ini sebenarnya saya sudah cari di MPH dan Kinokuniya secara online. Tetapi keluar “search item not found’! termasuk juga sebuah lagi buku beliau berjudul Ignited Minds: Unleashing the Power Within India, yang saya tempah dari Amazon.com. Sambil menunggu ketibaan buku kedua tersebut, tak sangka pula saya akan menemui buku pertama yang ternyata amat menarik isi kandungannya. Buku yang meceritakan tentang kejayaan seorang saintis roket yang diangkat menjadi presiden India yang ke-7. Saya sempat membaca buku ini hingga bab 3 setakat ini.

Musim durian sudah bermula. Ahad lepas, pulang ke Bangi dari Kuala Pilah saya sekeluarga melalui Jalan Bukit Putus yang terkenal dengan selekoh-selekoh tajamnya. Saya sempat singgah di salah sebuah gerai durian di tepi jalan di celah-celah Bukit Putus. Selepas membayar harga durian yang ‘masih’ agak mahal, terus memecut ke Bangi. Hasilnya!

1 comment:

infogue said...

artikel anda :

http://berita-politik-dunia.infogue.com/
http://berita-politik-dunia.infogue.com/politik_buku_durian

promosikan artikel anda di www.infogue.com dan jadikan artikel anda yang terbaik dan terpopuler menurut pembaca.salam blogger!!!