www.majalahsains.com

6/3/08

Bila pulang ke kampung #2

Dalam keghairahan membelek timbunan majalah lama, terjumpa pula dengan dua buah majalah FANTASI terbitan Creative Enterprise Sdn Bhd di celah-celah timbunan. Majalah ini rasanya sudah tidak lagi wujud di pasaran. Apa yang menarik di dalamnya ialah catatan pengembaraan ( atau pelarian politik) Hishamuddin Rais. Kebetulan pula kedua-dua majalah tersebut baru sahaja memuatkan 2 siri tulisan beliau. Sesiapa yang masih memiliki majalah FANTASI ini bolehlah menghubungi saya untuk berkongsi cerita.

Subjek Hishamuddin Rais ini menjadi minat penulis sejak zaman mahasiswa yang penuh dengan idealisme sekitar 1998-2001. Mungkin peminat politik kampus tidak perlu diperkenalkan lagi dengan HR.

Kebetulan pula saya sudahpun membaca buku beliau terbaru berjudul “Keganasan,Penipuan & Internet” terbitan SIRD. HR saya kira seorang yang berfikiran bebas ‘hampir’ tiada sempadan sejak zaman kegemilangan beliau sebagai mahasiswa sehingga terperosok ke London selama 20 tahun. Esei dan kritikan beliau dalam buku ini sahaja cukup untuk menggambarkan beliau sebagai seorang yang bebas melakukan apa sahaja tanpa ada sebarang halangan. Tulisan beliau juga 'tidak kering' dan penuh jenaka sinis yang kadang-kadang dapat menghangatkan topik perbicaraab semasa, terutamanya politik dan kebudayaan. Saya dapat menggambarkan beliau seorang yang unik dan mempunyai keberanian tersendiri.

No comments: