www.majalahsains.com

8/2/13

Ingatan Lama Tentang Puasa

Ramadan mengembalikan ingatan-ingatan lampau. Setiap hari saya berulang-alik dari rumah ke tempat kerja melalui jalan kampung. Di sebuah tapak pembinaan, saya memerhatikan buruh-buruh kontrak warga asing bertungkus lumus bekerja di bawah panas cahaya matahari. Saya membayangkan diri saya berada di tempat itu. Panas dan dahaga tentunya!

Sebenarnya saya mempunyai pengalaman bekerja sebagai pekerja kontrak. 16 tahun yang lalu, sambil menunggu keputusan matrikulasi, saya mengikuti ayah bekerja sebagai buruh kontrak di daerah Maran, Pahang. Waktu itu puasa ramadan baru bermula. Tugas yang perlu diselesaikan ialah memasang pemegang tangga kayu cengal di sebuah bangunan milik kerajaan negeri Pahang. Tugas saya ialah menebuk lubang untuk dimasukkan bilah-bilah pemegang tangga kira-kira 180 - 250 lubang. Pahat dan penukul menjadi perkakas utama. Semuanya perlu dilakukan secara manual tanpa mesin dan peralatan lain. Bekerja di dalam bangunan mengurangkan panas terik matahari berbanding pekerja lain yang perlu berada di luar.Waktu itu, saya hanya ikut-ikutan sahaja menurut apa yang diarahkan oleh ayah. Waktu bekerja bermula seawal 8 pagi dan berakhir 5.30 petang. Selepas bekerja, kami bergegas pulang ke rumah kongsi kerana ayah perlu memasak untuk berbuka.

Bekerja sebagai buruh di bulan puasa, tidur di rumah kongsi berjiran dengan warga Madura dari Indonesia, rakyat Bangladesh, berkongsi mandi di kolah berbuka ala kadar adalah rutin harian sebulan bulan puasa di daerah Maran.

Apabila melalui kawasan pembinaan, terutamanya di bulan ramadan memori berpuasa 16 yang lalu kembali menjelma jelas di fikiran. Kenangan yang sukar dilupakan!

No comments: