www.majalahsains.com

8/4/13

Klise Hari Raya

Tahun ini kami berpeluang menyambut aidilfitri yang bakal tiba 1 Syawal nanti di Malaysia. Jika sebelum ini, lima kali kami beraya di Montreal bersama rakan-rakan di perantauan, alhamdulillah dan Insyaallah aidilfitri kali ini disambut dengan sanak saudara dan rakan-rakan.

Beza syawal di Montreal dan Malaysia terlalu banyak. Di sana tiada ketupat rendang dan kuih muih raya Melayu yang meriah seperti di sini. Mercun dan bunga api (saya syorkan diharamkan  terus semuanya-membazir dan membahayakan) lansung tiada di sana, tapi begitu bingit di Malaysia, seolah-olah seperti tiada undang-undang dan peraturan lansung mengenai bahaya bermain barang terlarang ini. Zakat fitrah di sana hanya dimasukkan ke dalam tabung seperti tabung masjid. Di sini kita perlu akad dan membaca lafaz-lafaz tertentu.

Suatu yang ketara ialah takbir hari raya. Takbir raya di Malaysia begitu melankoli dan mendayu-dayu seolah-olah meratapi suatu pemergian. (mungkin juga sebab meratap pemergian ramadan, tapi tidak perlu sebenarnya). Hari raya adalah hari kemenangan dan perlu disambut dengan takbir yang menunjukkan saat kemenangan. Takbir raya versi melankoli mampu membuatkan jiwa-jiwa halus dan sensitif mengalirkan air mata. Entah air mata keinsafan atau air mata berduka lara kerana terkenangkan sesuatu atau merindukan tanah air. Paling mustahak, hari raya bukanlah hari bersedih-sedihan.

Salam Hari Raya Aidilfitri kepada semua umat Islam dan rakyat Malaysia. Maaf Zahir dan Batin kalau ada tersilap kata tersasul status di facebook dan sebagainya.

p/s : Hari Raya Bukan Hari Sedih tulisan Dr Mohd Asri Zainul Abidin

No comments: