www.majalahsains.com

7/17/10

Harga Barang Naik, Harga Diri Turun

Pesta kenaikan harga barang bermula lagi. Bermula dengan isu subsidi, kejatuhan ekonomi dunia , tadbir urus ekonomi dalam syarikat-syarikat gergasi Malaysia yang melibatkan kerajaan (GLC) yang dilaporkan mengalami kerugian, isu-isu politik dan juga sosial dalam negara rakyat Malaysia dikejutkan lagi dengan pengumuman dari Perdana Menteri tentang kenaikan harga 5 barang keperluan utama di Malaysia.

Sepintas lalu, kenaikan RM0.05 atau 5 sen ini tidak apa-apa atau tidak menjejaskan sesetengah golongan. Malah ada yang bongkak terus berkokok dan bersyarah menyatakan bahawa kenaikan ini tidak membebankan.  "Inilah realiti yang perlu dihadapi oleh rakyat dan negara untuk terus kekal bersaing pada masa hadapan"
Ini kata mereka. (orang-orang yang bongkak, takbur, dan sombong dengan kemewahan yang dimiliki).

Bagi saya, orang-orang sebegini, hati dan Tuhan mereka sudah mati. Golongan ini terdiri daripada 2 kelompok. Pertama mereka yang lahir dan membesar dengan kemewahan. Kedua ialah golongan yang lupa diri serta asal usul keturunan.

Bagi golongan marhaen dan rakyat biasa yang berpendapatan rendah, malah dikategorikan sebagai miskin seperti penerima bantuan dari PPRT -Projek Perumahan Rakyat Termiskin, JKM-Jabatan Kebajikan Masyarakat, peserta program BersamaMu, petani, Tukang Beca dan puluhan ribu rakyat miskin dalam negara, pengumuman PM semalam adalah satu malapetaka.

Apabila harga minyak naik, Teori Domino (Teori Sangkut Paut) akan berlaku dengan kenaikan harga barangan pengguna yang lain. Walaupun kerajaan terus menggula-gulakan rakyat dengan berita-berita akhbar dan TV dengan amaran kepada peniaga yang menaikkan harga barang, ketegasan kerajaan menangani harga dan segala macam pembohongan yang tidak larat untuk disenaraikan, kenaikan ini terus menindas rakyat.

Pernahkah golongan pembuat dan pemutus dasar ini menjenguk golongan miskin. Pernahkah terdetik di hati mereka bahawa masih ramai rakyat di dalam negara ini yang masih buta huruf, kais pagi makan pagi, masih berkaki ayam (orang asli) dan warga kampung yang tidak ketahuan punca rezeki mereka.  Pernahkah?

Mudah sahaja alasan yang diberikan kerajaan. "Rasionalisasi subsidi atau penyelarasan subsidi". Istilah subsidi pun sudah cukup membingungkan warga marhaen. Mereka tidak mahu tahu semua itu, yang mereka perlukan ialah pembelaan dan keadilan yang saksama dari pemerintah yang berkuasa.

Saya berasal dari keluarga susah. Dilahirkan di sebuah kampung terpencil, berbelas tahun tinggal di rumah yang tidak mempunyai kemudahan elektrik dan air paip yang sempurna sewaktu zaman kanak-kanak. Talian telefon jauh sekali. Kemudian memasuki Tanah Rancangan FELDA dan alhamdulillah masih menjadi 'orang' sehingga setakat ini. Alhamdulillah pujian dipanjatkan kepada Allah SWT Tuhan Sarwa Sekalian Alam. Jadi saya boleh merasai sedikit sebanyak penderitaan warga miskin apabila harga gas memasak, gula dan petrol dinaikkan hanya untuk menyelamatkan beberapa kerat 'syaitan besar' yang menelangkupkan kekayaan negara.  

Bila isu kenaikan harga dan kelemahan kerajaan mentadbir dan menguruskan keperluan rakyat, hati saya mula resah mengenangkan golongan miskin yang tidak bernasib baik. Mereka tidak tahu hakikat yang sebenar apa yang berlaku di luar sana.

Gaya hidup siapa sebenarnya yang perlu diubah?
Siapa yang sebenarnya perlu lebih banyak berkorban dan berkhidmat untuk negara?
Kepada siapa subsidi-subsidi gula, minyak dan mungkin sektor lain harus diberikan?

Bukankah itu hak rakyat?

Maka tidaklah salah kalau Nik Aziz menggelarkan golongan ini sebagai golongan 'Celaka'
Memang tepat kritikan MB Kelantan, negeri yang dinafikan hak royalti minyak oleh pemerintah!

Astaghfirullah Al-Azeem!

2 comments:

paweh said...

good post bro..

Anonymous said...

nice komen... mereka yang dah lama berdiri di atas,xpernah terfikir nak duduk dibawah... dan alasanya,cukup tak munasabah... peace... :D