www.majalahsains.com

6/7/10

Sebuah Harapan Rakyat Marhaen Kepada Pemerintah

 Gambar : Saiz tanah air Palestin (hijau) yang semakin mengecil dirampas ganas oleh Zionis-Israel (putih)


Isu Palestin-Israel belum kendur.Walaupun ada sesetengah daripada kita yang pada mulanya bersemangat, kemudian mulai sejuk, dan akhirnya seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku. Saya percaya ramai di kalangan kita akan mula menyinga kembali, menyumpah seranah dan terbakar jiwa apabila suatu hari nanti, Zionis-Israel akan mula menembak atau membunuh warga Palestin semula seperti yang berlaku beberapa minggu lalu. Malah tidak kurang pula yang akan menukar gambar profil mereka di facebook, blog atau sebagainya sebagai tanda protes dan solidariti bersama warga Palestin nun jauh di timur tengah dan seminggu selepas itu mula menukar kembali profil seperti tiada apa-apa yang berlaku tanpa mahu belajar dari sejarah, apakah sebenarnya konflik yang menyebabkan bumi merdeka Palestin semakin lenyap.

Bagi saya, Israel hanya ingin menguji sejauh mana kekuatan Islam boleh mengancam mereka. Dan mereka mungkin mempunyai puluhan strategi bagi meningkatkan kekuatan ketenteraan rejim zionis untuk terus mencengkam kuku di bumi Palestin.

Jika kita tidak bertindak, bukan sahaja Palestin, malah mungkin Mekah, Arab Saudi, Jordan, Mesir, Indonesia, Malaysia pun akan habis ditelan Zionis kalau kita terus leka dan mengharapkan balasan Tuhan semata-mata tanpa berfikir dan mencari strategi.

Dalam isu ini, umat islam perlu berfikir secara rasional. Kutukan, kritik serta puluhan resolusi mengecam kekejaman Israel tidak dipandang pun oleh mereka malah memperlekehkan lagi. Israel-Zionis hanya akan serius apabila, musuh mereka (umat islam) mula mengangkat senjata dan mengancam keselamatan tentera serta penduduk awam Israel. Secara praktikal, setakat ini hampir mustahil umat islam akan dapat mengangkat senjata menentang Israel dan 'abang besar' mereka iaitu Amerika Syarikat. Lihat sahaja dialog ini dalam temuramah Larry King dengan Ehud Barak suatu masa dahulu (2003).

Larry King : 'How do you feel Mr. Prime Minister about the coming OIC gathering in Kuala Lumpur?'

Ehud Barack : 'What are they going to do in Kuala Lumpur that I should be concerned about?'

Larry King :'They are going to pass resolutions sto condemn you over your activities in Palestine.'...
...
Ehud Barak: 'Is that all?'

Larry King :'Yes, what do you think about that?'

Ehud Barak:'They have been doing that all this while, so many times ....... they can carry on doing it ........ I am not bothered.'

Larry King :'What would bother you then?'

Ehud Barak:"I would be bothered if they are providing enough funds or weapons for the Palestinians. Or send their tanks and soldiers to Palestine. As far as talking or passing resolutions is concerned, they can carry on. They have done that many times before.'



Hakikat yang nyata, Amerika, Britain dan negara-negara sekutu Israel akan terus mempertahankan anak emas mereka yang menjadi duri dalam daging umat islam di tengah-tengah masyarakat islam arab di Timur Tengah. Sebagai  seorang islam, tentulah harapan dan persoalan kita ialah bagaimana umat islam akan dapat menyelesaikan isu ini.

Bagi saya sebagai seorang rakyat marhaen yang mendoakan kebebasan Palestin, pembebasan Palestin AMAT MEMERLUKAN STRATEGI POLITIK DAN EKONOMI yang berkesan dari negara-negara islam. Antara yang boleh difikirkan ialah :-


1. Menamatkan hubungan dagang dengan beberapa entiti Zionis-Israel-Amerika yang bertapak di bumi Malaysia secara khusus dan boleh diikuti oleh negara islam lain secara umum. Bagi saya, kita masih boleh terus hidup dengan selesa tanpa TESCO, STARBUCK, McDonald dan Coca Cola. Isu peluang pekerjaan tiada langsung sekiranya kerajaan serius dan prihatin tentang nasib saudara seagama di sana. Penamatan hubungan ini boleh dibuat secara berperingkat, misalnya 5 tahun pertama untuk melihat keberkesanannya. Sudah tentu ia memerlukan keinginan politik yang kuat, tidak hanya retorik dan manis mulut sahaja.


2. Membentuk angkatan bersenjata negara-negara OIC. Walaupun kerapkali OIC dikritik, usul ini boleh sahaja dibentangkan oleh Malaysia.


3. Meningkatkan hubungan politik dengan negara-negara yang bermasalah dengan Amerika dan Israel, misalnya Iran, China, Russia dan Korea Utara. Hubungan ini boleh sahaja melibatkan pertukaran teknologi, hubungan dagang yang kukuh yang tidak terlalu bergantung pada Amerika dan juga hubungan ketenteraan.


4. Memikirkan semula dasar-dasar yang ditetapkan dalam Pertubuhan Negara-Negara Berkecuali (NAM) dalam menangani isu antarabangsa. Ini kerana, banyak negara-negara NAM tidak begitu sebulu dengan Amerika.

5. Di dalam negara, isu-isu setempat seputar agama perlu dihentikan seperti kelompok-kelompok kecil agama yang masih bertengkar tentang isu remeh temeh wahabi, tajdid, modernis, liberal, tradisionalis, sufi, aurat, halal-haram, isu nama Allah, mazhab dan sebagainya. Ini semua melemahkan pengertian agama yang luas.


6. Menghentikan pergantungan ekonomi dengan matawang Amerika. Dahulu ada ura-ura untuk menggunakan dinar emas di negara-negara Islam. Tapi entah apa statusnya, kita kurang pasti.


7. Umat islam perlu kembali kepada Al-Quran dan memikirkan strategi berkesan untuk menangani masalah ini. Kita tidak boleh berterusan berdoa, berdemonstrasi, mengutuk dan mengecam Zionis-ISrael setiap kali timbul isu ini kerana, mereka tidak akan pernah berhenti berfikir bagaimana untuk menghapuskan Islam di muka bumi ini.


8. Sebagai rakyat yang prihatin, kita perlu terus mengkaji, membaca dan memahami isu palestin ini dengan lebih jelas tanpa dipengaruhi oleh emosi yang tidak terkawal. Emosi, amarah, geram dan tidak kurang ada yang bercita-cita untuk mati syahid berjihad, boleh! Tapi mesi dilakukan secara waras dan berstrategi.
Misi menghantar bantuan ke Palestin baru-baru ini adalah usaha berstrategi dan terpuji.

9. Secara individu, kita teruskan mencari fakta, membaca, bertanya dan sentiasa prihatin dengan nasib umat islam di Palestin dan menyokong gerakan-gerakan pembebasan Palestin dari penjajah durjana bernama Yahudi-Zionis.


Jadi sebagai rakyat, kita teruskan usaha mencari pemimpin yang benar-benar berazam untuk membantu saudara seagama tanpa bersikap hipokrit atau talam 2 muka. Ini hanyalah harapan saya sebagai rakyat marhaen yang cintakan kedamaian.

Ini hanya sebuah harapan!

Verdun, Montreal

3 comments:

paweh said...

Well written bro... ;-)

tim said...

terima kasih atas perkongsia, mohon di link ye :)

hannessa said...

good job ;) we shud be thinking of sumthing. but as far as i concern is there any proper channel to deliberate the ideas?