www.majalahsains.com

6/19/10

Perang Teknologi : Islam lawan Barat | Bahagian 2

Kita umat Islam pada masa terdekat ini :


1. Tidak mampu memiliki kekuatan persenjataan yang hebat untuk memerangi Zionis-Israel dan segala ketidakadilan ke atas umat Islam dewasa ini

2. Tidak mampu untuk membentuk satu pakatan ekonomi yang kuat di kalangan negara-negara islam dalam erti kata ekonomi yang dituntut dalam agama. Sistem yang menguasai dunia pada hari ini ialah sistem kapitalis yang bersifat menindas dan penuh dengan riba'

3. Kita tidak mampu melahirkan ramai ilmuan moden yang dapat meraih kejayaan sehingga peringkat tertinggi dan dihormati dunia barat dan timur. (hadiah Nobel dalam bidang sains misalnya)

4. Kita belum mampu untuk mencetuskan idea-idea dan ilmu-ilmu baru dalam bidang sains dan teknologi melainkan mempelajari dan menirunya juga dari barat. Malah usaha penterjemahan bidang ilmu dalam bahasa asing ke Bahasa Melayu juga tidak dapat dilakukan secara agresif dalam masa kurang dari 20 tahun belakangan ini. Lebih terkebelakang adalah tindakan yang diambil untuk menggunakan bahasa asing dalam mengajar warga Malaysia mengenai ilmu-ilmu kritikal seperti Sains dan Matematik dan bukan bahasa yang mudah difahami oleh kaum tersebut.

5. Punca-punca ketidakmampuan ini terlalu banyak. Namun sikap pemerintah yang menguasai fikiran rakyat dengan 'minda yang tertawan dan terjajah' adalah faktor utama dan terbesar mengapa kita tidak mampu bangkit dalam tempoh-tempoh tertentu termasuk Wawasan 2020 yang tinggal 10 tahun lagi untuk digapai. Semua ini adalah retorik yang tidak berkesudahan jika dibandingkan dengan situasi semasa yang berlaku pada hari ini. Pemimpin berperanan menaikkan semangat rakyat untuk sama-sama membangun negara.

Oleh yang demikian, untuk menyatukan kembali kita sebagai umat yang satu pada pandangan saya buat masa ini ialah melalui internet. Gelombang kebangkitan umat dapat digerakkan dengan hujah-hujah dan pemikiran yang dapat mencetuskan rasa bangga dan 'gah' sebagai umat islam dalam menyaingi barat. Satu daripadanya ialah kemunculan Millatfacebook.

Facebook yang diasaskan oleh pemuda berketurunan Yahudi-Amerika lulusan Harvard iaitu Mark Zuckerberg sedang melonjak dengan begitu mendadak. Antara pengguna terbesar laman Facebook ialah umat Islam. Jadi kita boleh menggunakan laman ini sebagai 'senjata makan tuan' untuk mendidik sebahagian warga dunia yang anti Islam. (misalnya kejadian melukis karikatur nabi Muhammad baru-baru ini, atau hak-hak umat Islam yang dipertikaikan di beberapa belahan dunia barat seperti Perancis, Kanada dan sebagainya - isu tudung dan Burqa dan lain-lain.

bersambung bahagian 3

No comments: