www.majalahsains.com

6/2/10

Sejak bila Isu Palestin-Israel menerjah minda anda?

Jawapan kepada tajuk soalan di atas adalah relatif. Ia bergantung pada tahap umur, minat untuk tahu (curiousity),  kesedaran, kebertanggungjawaban serta kefahaman tentang isu ini.

Penulis misalnya mula mendengar perkataan Palestin, Rejim Tel Aviv dan Israel sejak berusia 10 atau 11 tahun. Waktu itu, persekitaran yang paling banyak mempengaruhi keinginan untuk tahu sesuatu benda datangnya dari peti televisyen. Tiada hiburan yang paling membahagiakan kanak-kanak seperti saya ketika itu selain televisyen. Bahan bacaan, masih terlalu kurang. Ketika di usia tersebut, TV di rumah kami hanyalah sebuah TV hitam putih berjenama TELEFUNKEN. Keluarga kami juga banyak menonton berita setiap pukul 8.00 malam di RTM atau pun Dunia Jam 10 yang selalunya dibaca oleh Harjit Singh Hullon, Marry Anne Massilamany ataupun Farid Ismet Emir mengikut jadual masing-masing. Dari situlah saban malam, saya mendengar tiga perkataan di atas yang di ulang-ulang setiap kali membacakan berita mengenai dunia luar. Yang paling kerap dan melekat di telinga saya ialah istilah 'rejim Tel Aviv'. Abang sulung saya, antara yang selalu menukar-nukar istilah baru menjadi istilah yang pelik dan mudah di ingat. Akhirnya Rejim Tel Aviv menjadi 'Anjing Tak Habih'.

Selepas meningkat dewasa, memasuki asrama, banyak terdedah dengan bahan bacaan seperti akhbar, majalah dan buku-buku kecil, saya mula membaca tentang apa sebenarnya yang berlaku di Palestin. Pada peringkat awal, saya mula menjejaki di mana kedudukan negara Palestin melalui peta dunia melalui sebuah buku. Satu majalah kecil milik pakcik yang bersekolah di S.M. Tengku Mahmud, Besut (melihat nama yang tercatat di majalah tersebut) yang kami panggil Ayoh Ngoh dengan judulnya 'Roh Islam' memuatkan satu artikel tentang isu Palestin. Malangnya penulis sebenar rencana tersebut saya lupa namanya. Roh Islam memuatkan tulisan-tulisan pemuka Islam abad -20 seperti Maryam Jameelah (seorang yahudi memeluk islam, lantas menjadi wanita yang hidup matinya hanya kerana islam dengan menulis banyak buku-buku penting dalam gerakan memartabatkan agama), Sayyid Abul A'la Al Maududi, ulamak Pakistan yang terkenal dan beberapa lagi yang lain. Majalah Roh Islam saya baca ketika berusia 13 tahun. Entah bagaimana majalah kecil ini berada di rumah saya, itu saya kurang pasti. Dari rencana itu, mula timbul kesedaran mengapa Palestin begitu penting kepada umat Islam.

Semakin usia meningkat dewasa, bersekolah, berada di asrama, berjinak-jinak dengan perpustakaan, kedai buku dan bahan-bahan bacaan, saya mula membaca dan tentang sedikit sebanyak cuba mengkaji mengapa Israel begitu rakus merampas tanah dan membunuh rakyat Palestin yang beragama Islam. Jelas bahawa, Yahudi merupakan bangsa yang licik dalam sejarah. Berapa ramai nabi-nabi yang dibunuh mereka. Betapa taksubnya mereka dengan mantra 'bangsa pilihan Tuhan'. Kemunculan idealogi Zionisme semakin menyemarakkan lagi usaha Yahudi untuk mendirikan negara palsetin yang akhirnya tegak di tanahair Palestin merdeka pada tahun 1948 menyaksikan pembantaian dan pembunuhan kejam berlaku di sana.

Kemunculan internet, memberikan banyak manfaat kepada manusia termasuk Tukang Catat. Pada tahun 2009, saya mewujudkan satu laman blog dedikasi khusus untuk memuatkan isu-isu Palestine-Israel-Yahudi yang dinamakan.


Blog ini memuatkan koleksi artikel tulisan ramai penulis tentang isu yang sentiasa membuatkan umat islam menjeruk rasa mengenangkan nasib saudara seagama di Palestine. Artikel-artikel ini dikumpulkan sejak tahun 2006, menggunakan Zotero. Harapan saya hanya satu, iaitu cuba mengajak rakan-rakan di luar sana yang prihatin tentang isu Palestin-Israel ini benar-benar memahami di mana kedudukan kita sebenar sebagai umat Islam. Di mana kelemahan umat islam. Apa yang perlu dilakukan oleh individu, masyarakat, organisasi mahupun pimpinan-pimpinan kerajaan. Melalui rencana yang ditulis oleh mereka yang mempunyai autoriti dalam bidang inilah, sebenarnya kita dapat membaca, memahami dan menilik bagaimana rejim Israel ini hanyalah 'kudis kecil' di tubuh umat Islam yang boleh diubati sekiranya bahagian tubuh yang lain sihat. Atau dengan kata lain, Yahudi-Israel adalah terlalu kecil berbanding berbilion-bilion umat Islam. Bertitik dari situlah kita perlu mencari penyelesaian.

~Faizal~
Verdun, Montreal

No comments: