www.majalahsains.com

6/19/10

Perang Teknologi : Islam lawan Barat | Bahagian 1

Bercakap soal teknologi, kita sebagai umat islam akui bahawa kita banyak ketinggalan berbanding dengan negara-negara barat. Atau bahasa kasarnya umat Islam masih mundur pencapaiannya dalam bidang sains dan teknologi.Puncanya terlalu banyak untuk dihuraikan. Namun beberapa penyebab yang boleh kita tanamkan di dalam minda kita sebagai umat islam, untuk mencetuskan rasa ingin bangkit dari kelemahan ini antaranya ialah :

1. Tahap kebergantungan kita terhadap teknologi dan sains barat yang keterlaluan

2. Kesan dari penjajahan fizikal dan minda sejak sekian lama

3. Pemerintah atau daya inisiatif kerajaan yang lemah dalam menangani soal sains dan teknologi

4. Sistem pendidikan yang agak ketinggalan

5. Soal-soal kebudayaan setempat yang masih ditakuk lama

6. Penyusunan dan strategi pembangunan ekonomi negara (Islam) yang masih lemah

7. Kekurangan infrastruktur yang dapat menyokong pembangunan Sains dan Teknologi


Rujukan : Kemunduran Sains dan Teknologi : Merenung dan Bertanyakan Persoalan Asas, Azhar Ibrahim Alwee, Institut Pendidikan Nasional, Singapura.


Di sebalik segala kelemahan yang masih wujud dan sedang ditangani ini, ada satu teknologi yang sangat pantas berkembang dan memukau penghuni planet bumi sehingga kini. Tidak lain tidak bukan ialah INTERNET. Internet sebagai wadah menghubungkan segenap pelosok penghuni bumi ini juga turut dikuasai oleh sebahagian besar negara-negara Islam termasuk Malaysia. Walaupun pada asalnya, ia berasal dari US melalui penyelidikan ARPANET pada tahun 1940-an dahulu, kini ia bukan lagi menjadi milik mutlak kepada sesiapa. Teknologi internet turut memberi manfaat kepada seluruh manusia.

Apa yang ingin disampaikan ialah, tentang bagaimana cara untuk kita mengembalikan keghairahan umat menentang kuasa-kuasa jahat yang sedang berusaha untuk menghancurkan Islam. Antaranya ialah melalui kejahatan yang disebarkan melalui Internet (Facebook). Baru-baru ini kita dikejutkan dengan penyebaran tidak bertanggungjawab karikatur gambar Nabi Muhammad dengan niat mempersendakannya. Umat Islam meledak marah lantas sekumpulan pakar IT Pakistan mewujudkan laman Millatfacebook.com sebagai alternatif menyaingi Facebook ciptaan Mark Zuckerberg. Millatfacebook meningkat popularitinya dengan mendadak. Namun kekurangan dana menyebabkannya berlaku masalah teknikal. Jadi apa sebenarnay yang boleh dilakukan oleh umat Islam lain dalam usaha untuk meneruskan perang ini ?

Bersambung bahagian 2..

2 comments:

paweh said...

Dalam konteks negara kita, persepsi terhadap produk tempatan harus diubah dari pilihan terakhir kepada pilihan utama.

Mohd Faizal said...

ini sukar dilakukan sekiranya kerajaan bersikap 'hipokrit' dalam soal ini.

Lihat saja beberapa isu mutakhir