www.majalahsains.com

10/31/09

Kontroversi terbaru cendekiawan dan profesional bidang agama...

[Update]..Dr Asri ditangkap oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) serta polis dan dibebaskan sejam kemudian atas dakwaan berceramah tanpa permit dan dipercayai ada kaitan dengan gerakan wahabi. Sila ke laman mstar.com.my


Terkejut juga saya bila membaca kontroversi terkini antara Dr Asri dengan Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM). Semalam seorang teman facebook yang memuatkan 'url' memorandum PGSM dari laman web PGSM kepada YDP Agung, saya mendapat maklum mengenai kritikan terhadap pendekatan dakwah Dr Asri dan isu tawaran perlantikan Yang DiPertua YADIM kepada beliau.

Apabila membaca keseluruhan isi kandungan memorandum tersebut, saya mula mengesyaki kecaman berupa fitnah telah dikenakan terhadap bekas mufti Perlis tersebut dengan pelbagai tohmahan yang bukan sahaja tidak benar malahan memperlihatkan ketidakmatangan ilmu yang ada pada ahli-ahli PGSM. Sambil-sambil menunggu jawapan balas Dr Asri melalui sidang media tergempar, sempat juga saya membaca artikel terbaru beliau yang saban minggu yang diterbitkan di Mingguan Malaysia.

Sejak pertama kali mendengar dan membaca tulisan Dr MAZA ini, terus terang saya dapat merasakan bahawa, beliau memiliki ciri-ciri ulama tajdid berani seperti yang dilakukan oleh ulama-ulama salaful soleh yang lain. Ciri-iri yang diperlihatkan beliau yang jelas ialah:-

(I) Kekuatan hujah dan nas-nas yang berasaskan Al-Quran dan Al-hadis,

(II) Kelantangan berceramah dan berpidato

(III) Pena tulisan beliau yang tajam dan tepat ke hati umat yang cintakan
pembaharuan berterusan di dalam islam.


Ketiga-tiga ciri ini wujud dalam diri ulama pembaharuan sepanjang sejarah seperti Ibnu Taimiah,
Sheikh Muhammad Abdul Wahab,
Sayyed Jamaluddin Al-Afghani,
Sheikh Muhamad Abduh,
Syed Sheikh Al-Hadi,
Sheikh Tahir Jalaluddin,
Haji Abdul Karim Amrullah (Hj Rasul),
Haji Abdul Malek Karim Amrullah (HAMKA),
Hj. Hassan Bandung
,
cendekiawan Tanah Melayu pendeta Za'ba dan puluhan lagi yang lain.

Sekiranya kita membaca kisah-kisah perjalanan hidup golongan ini, tiada satu pun di kalangan mereka yang tidak menerima ujian dan cubaan dari Allah. Dugaan tersebut datangnya dari golongan-golongan yang tidak sependapat dengan mereka dan merasa panas dengan kritikan golongan ulama sejenis ini (yang tidak bermuka-muka dan menjilat pemerintah)

Hamka misalnya dibungkam lebih 2 tahun di dalam penjara di Sukabumi akibat mengkritik Sukarno, Za'ba dituduh sebagai Kaum Muda dan dikritik habis-habisan oleh ulama tradisional. Haji Rasul pernah dibuang daerah dan nyaris-nyaris dipancung oleh Jepun. Sheikh Muhammad Abdul Wahab, digelar pelopor gerakan Wahabi dan pelbagai lagi cercaan dan ujian yang diterima mereka.

Namun Allah Taala tetap juga mengirimkan hambaNya yang soleh dan berani setiap zaman bagi membetulkan kompas umat islam yang terpesong jauh arah haluan.
Golongan nabi-nabi dan rasul juga lebih banyak menerima dugaan. Tidak terbanding! Rasul kesayangan umat islam, Muhammad SAW pernah dilempar batu dan najis unta dalam menjalankan dakwah, malah turut berjuang di medan perang dalam menegakkan agama. Nabi Zakaria di gergaji kepalanya sehingga mati ketika menyeru kaumnya menurut perintah Allah dan semua golongan yang mengaku hamba Allah akan diuji olehNya sebelum mereka benar-benar layak diakui sebagai hamba.

Maka fitnah besar ke atas Dr Asri pada hari ini adalah salah satu ujian berat yang datang kepada beliau. Sebagai umat islam dan pendokong gerakan tajdid (pembaharuan), marilah kita sama-sama berdoa agar beliau terus bertahan dan gigih dalam menyampaikan dakwah islamiah.

Sama-samalah kita menyelidik dengan saksama, supaya tidak tergolong dalam golongan yang buta mata hati.

p/s: Sehingga blog ini ditulis, memorandum dari laman web PGSM telah dibuang. Namun tuan-tuan masih boleh membacanya di laman web mstar.com.my







3 comments:

Anonymous said...

Kita perlukan seorang penegur yang tidak mempunyai kepentingan politik. Kita perlukan seorang pendakwah yang terbuka fikirnya dan tidak tradisional. Yang boleh berdakwah melalui medium maya dan nyata.

Buat Dr MAZA.
Adat orang berjuang, ada tentangan.

MKriza said...

Kita perlukan seorang penegur yang tidak mempunyai kepentingan politik. Kita perlukan seorang pendakwah yang terbuka fikirnya dan tidak tradisional. Yang boleh berdakwah melalui medium maya dan nyata.

Buat Dr MAZA.
Adat orang berjuang, ada tentangan.

Anonymous said...

http://msomelayu.blogspot.com/2009/11/ulasan-penangkapan-dr-asri.html