www.majalahsains.com

10/7/07

Catatan seminggu!!


I
Khutbah jumaat di masjid UKM jumaat lalu mungkin memberi sedikit kefahaman tentang lailatuqadar kepada sidang jemaah yang tekun mendengar. Menurut khatib berdasarkan hadis-hadis sahih yang diberikannya, lailatulqadar berlaku di malam-malam ganjil di sepuluh malam terakhir bulan ramadhan. Ada hadis lain yang menyebut ia berlaku pada malam ke 27 di bulan ramadhan.
Berhubung lailatulqadar menurut Tafsir Al-Azhar dalam surah al-Qadar, HAMKA menyebut terdapat 42 hadis-hadis dan keterangan ulama’ berhubung lailatulqadar. Dalam khutbah itu juga, khatib menempelak segelintir umat yang mempermainkan lailatulqadar antaranya yang menyebut bahawa waktu malam tidak sama di seluruh dunia. Sedangkan bagi Allah lailatulqadar tidak bergantung pada tempat dan masa…sebenarnya bagi penulis hujah khatib ini masih boleh dipertikai, kalau tak terikat dengan masa, bagaimana pula dengan bulan ramadhan..bukan kah bulan ramadhan itu sendiri bergantung pada masa (juga wahyu)…jadi tukang catat ini membelek kembali buku berjudl renungan tasawuf karya HAMKA dibawah tajuk lailatulqadar, dan beliau berpendapat suasana lailatulqadar tidak hanya berlaku dalam bulan ramadhan..ia bergantung kepada pencarian lailatulqadar manusia itu sendiri dan ketentuan Allah…beliau turut memberikan contoh-contoh yang munasabah seperti pengislaman saidina Umar Al-Khattab, saat menerima petunjuk seorang wali Allah, Fudhail Bin Iyadh’ dan sebagainya yang melorongkan hambaNya ke jalan yang lebih baik dari 1000 bulan ( 83 tahun lebih)..Tukang Catat ini terkesan dengan hujah yang diberikan HAMKA..walaupun jumhur ulama meyakini lailatulqadar hanya khusus di bulan ramadhan..wallahua’lam!!
Walaupun khutbah ini menarik, di sebelah Tukang Catat seorang makmum berserban dan berjanggut lebat “lena” sehinggalah habis khutbah disampaikan!! Mungkin dia mendengar sambil tidur..satu kelebihan baginya !
II
Minggu lepas teruja membeli majalah wanita bulan Oktober. Di muka surat 176 terdapat novel bersiri tulisan Nisah Haron berjudul Aset Teja. Sebuah cerita yang barangkali menarik untuk tatapan peminat buku. Cuma sayang, ia berbentuk novel bersiri..bermakna kenalah beli setiap bulan…strategi pemasaran yang baik oleh Majalah Wanita dan penulis novel !!
III
Menghadiri majlis berbuka puasa bersama alumni sekolah 95-96 di Bangi pada 7 Oktober 2007.

No comments: