www.majalahsains.com

10/1/09

Hujung bulan 30 September

Penghujung bulan adalah masa yang ditunggu-tunggu dan disukaii oleh pekerja-pekerja yang menerima gaji bulanan mereka. Maka banyaklah perancangan dan perkiraan yang perlu dilakukan untuk melihat ke mana duit gaji dibelanjakan.

Hari ini, saya ke kedai buku lagi dan seperti biasa ia menjadi rutin bulanan di sini. Terdapat beberapa kelebihan mengunjungi kedai buku di akhir atau awal setiap bulan. Antaranya ialah kita dapat melihat, memegang, meyelak-nyelak helaian majalah dan buku-buku terbaru. Paling baru dan masih panas ialah The Lost Symbol karya penulis tersohor Dan Brown. Tidak krang juga terdapat pulahan buku baru yang lain. Selain itu dapat juga menyaksikan sedikit kesesakan di kaunter-kaunter bayaran, dan kesesakan ini tidaklah merimaskan kerana sewaktu beratur untuk membayar, kita sendiri dapat membaca buku atau majalah yang ingin dibayar di kaunter. Jadi masa menunggu tidaklah terbuang begitu sahaja. Kadang-kadang setiap bulan susun atur buku juga berbeza dan kelihatan kreatif dan mampu menarik minat pengunjung. Tidak terkecuali setiap bulan ada sahaja buku-buku pelbagai genre yang dijual murah.

Saya melihat ketagihan membaca dan membeli buku (shopping buku) masyarakat di sini dengan penuh teruja. Pengunjung kebanyakannya memborong buku dalam kuantiti yang banyak. Semasa berbaris kebanyakannya membawa tidak kurang dari 3 buah buku untuk dibayar. Tidak hairanlah di kedai-kedai buku terpakai di sini, mereka banyak menjual buku-buku yang relatifnya masih baru di samping buku-buku lain yang telah berusia.

Jelas sudah, fenomena membaca, ketagihan buku, penggemar buku dan bahan bacaan,jumlah penerbitan terbaru, kreativiti, kesungguhan dan penulisan merupakan ciri-ciri utama budaya ilmu yang perlu ada untuk semua manusia.

Sekiranya kita belum teruja dengan situasi ini, Ayuh! Masih belum terlambat!

No comments: