www.majalahsains.com

8/2/09

Summer 09, Jazz Festival

Setiap tahun di Montreal diadakan Jazz Festival. Bertempat di Place De Arts, tahun ini merupakan ulangtahun ke-30 pesta muzik jazz besar-besaran di adakan di sini.

Saya buta seni namun berminat dengan alunan muzik. Tidak kira apa genre muzik dari punk rock sampai irama klasik keroncong Melayu , semuanya boleh dilayan asalkan sedap didengar dan tidak membosankan. Jazz agak baru bagi saya dan tidak pernah saya saksikan persembahan jazz secara 'live'. Di Malaysia penyanyi yang pernah dinobatkan sebagai ratu jazz ialah Sheila Majid.Entah siapa yang memberikan anugerah tersebut, saya kurang pasti. Ya, saya suka mendengar lagu-lagu Sheila Majid seperti Hitam Putih Kehidupan, Satu, Sinaran dan lain-lain.

Peluang berada di Montreal yang terkenal dengan kota hiburan dan muzikalnya, Tukang Catat tidak melepaskan peluang menghadirkan diri menyaksikan konsert jazz secara 'live' dan percuma. Meriah dan menarik! Walaupun satu-satunya penghibur yang saya kenal ialah Stevie Wonders :-).

Pengalaman menyaksikan muzikal jazz memperkenalkan beberapa instrumen muzik jazz yang agak baru bagi saya (baca: buta seni) dimainkan. Antaranya yang menarik ialah Trombone, Clarinet dan Double Bass. Tidak ketinggalan 'drum' dan 'piano' yang dimainkan dengan begitu cantik sekali.

Nah gambar-gambar di bawah sebagai bukti: Untuk melihat lebih banyak gambar sila ke laman facebook atau flickr.









No comments: