www.majalahsains.com

3/24/09

Lawan dengan hujah & fakta, bukan emosi

Sebagai salah seorang yang menyanjung tinggi budaya ilmu dan membaca, saya berpendapat tidak ada manfaat sekiranya kita terus berhujah dengan para penyokong PPSMI yang hanya bersandarkan kepada hujah Tun Dr Mahathir seorang sahaja tanpa mengemukakan hujah-hujah berasaskan kajian pakar-pakar sains, bahasa, budayawan dan karyawan lain. Kepada penyokong PPSMI juga saya menyeru supaya mereka ini digerakkan hati membaca buku MENGAPA KAMI BANTAH yang boleh diperolehi secara percuma melalui e-book atau pun membeli dikedai-kedai buku dengan harga yang kurang dari RM30 demi kefahaman dan tindak tanduk kita untuk anak bangsa pada masa akan datang.

Selain itu, pihak penyokong PPSMI juga perlu ingat, dengan meneruskan dasar PPSMI ini, ahli politik pembangkang mendapat senjata tambahan yang ampuh untuk menentang pemerintah. Jadi gunakanlah kebijaksanaan anda untuk mengendalikan isu yang melibatkan masa depan bangsa dan negara sebaik-baik mungkin.


Saya secara konsisten tetap menentang PPSMI demi bangsa, bahasa dan kefahaman saya yang masih cetek ini untuk memartabatkan sains dan teknologi di samping tidak akan pernah berhenti untuk menggali dan mendapatkan ilmu dalam bahasa apa sekalipun yang dirasakan perlu.



p/s: Emosi yang dimaksudkan ialah emosi yang tidak dipandu oleh akal waras dan fikiran yang jernih

1 comment:

Basuh Baju said...

betul. lawan dengn hujah. aku juga ada menulis psl PPSMI ini di sudut yg lain.

boleh baca jika mahu. terima kasih..