www.majalahsains.com

2/1/09

Bumi dipijak langit dijunjung

Semalam telah diadakan majlis makan-makan kecil bersama 'Education Attache' yang baru bertugas di Malaysia Student Department, MSD. Puan Zalillah Haron bersama keluarga serta pemandunya datang ke Montreal dari kediaman mereka di Ottawa sebagai permulaan dalam siri pertemuan bersama pelajar-pelajar Malaysia di Kanada.
Majlis makan tengah hari tersebut berlangsung di sebuah restoran India, Maharaja North Indian Buffet di tengah-tengah Downtown Montreal.

Pujian harus diberikan kepada Pn. Zalilah kerana beliau sangat mesra dan bercakap sepenuhnya dalam Bahasa Melayu walaupun hampir separuh daripada pelajar di sini bukan kaum melayu.

Jangan jadi macam di sesetengah tempat, termasuk di UKM, kalau ada seorang sahaja penuntut asing di dalam kumpulan pelajar Malaysia, secara automatik pensyarah atau tenaga pengajar akan terkial-kial menukar bahasa pertuturan mereka. Kononnya untuk mengelakkan penuntut asing terpinga-pinga.

Berbeza dengan bangsa-bangsa lain, kalau sesama mereka sekiranya kita tidak meminta mereka bertutur dalam bahasa yang boleh difahami oleh semua orang, mereka tidak segan silu menggunakan bahasa ibunda mereka untuk bertutur tanpa mempedulikan orang lain.

Adakah orang melayu sememangnya 'baik budi' atau 'terlalu menjaga hati orang lain' sehingga bahasa sendiri terpinggir? ( rujuk PPSMI dan juga entri terdahulu di sini )

Walau apapun, terima kasih dan tahniah kepada Puan Zalilah sekeluarga dan selamat datang ke Kanada. Salam perkenalan!

Makanan semalam sangat mengujakan! :-)



Gambar-gambar lain di facebook!

1 comment:

Unknown said...

Masuk kandang kambing, mengembek. Masuk kandang lembu menglembu. hehehe
betul ke ni?

tp itulah realtinya..