www.majalahsains.com

10/11/08

Bila 'mood' menurun

Jam di Montreal pada waktu ini menunjukkan angka 2.21 pagi. Suhu malam ini pun taklah sesejuk seperti malam-malam sebelumnya. Sekitar 12-15 darjah Celcius.!Saya masih lagi mengadap 3 perenggan artikel terbaru yang ditulis semalam untuk dihantar ke Dewan Kosmik. 'Dead-line'nya pun dah tak lama . Sewaktu di Malaysia dahulu, rasanya tidaklah sesukar begini untuk menyiapkan 3 muka surat penuh untuk satu artikel dalam masa semalaman. Semua idea sudah pun berkumpul, cuma tangan masih lagi belum 'bergetar' untuk sudahkan beberapa perenggan lagi. Di masa-masa sukar begini, mulalah saya teringatkan buku-buku dan majalah yang ditinggalkan di Malaysia. Sebelum ini buku-buku Peter Cochraine, Bill Bryson, Dewan Masyarakat, Millenia Muslim dan lain-lain sentiasa menjadi teman semasa menulis. Sekarang tidak lagi.

Sambil-sambil meningkatkan semangat untuk menulis semula, saya melayari blog Rausyanfikir dan web Dr. Tuah..Melalui tulisan Rausyanfikir, seorang anak muda yang penuh dengan nafsu memburu ilmu saya mula bersemangat membelek-belek kembali buku lama ( 1962) A History of the Science karya Stephen F.Mason yang dibeli 2 minggu lepas. Sukar juga menghadam buku ini walupun hanya bekisarkan sejarah penerokaan bidang sains..

Dari web Dr Tuah, juga saya mengambil sedikit aura motivasi dari beliau yang kelihatan tidak putus-putus dengan idea. Oh ya, buku-buku beliau banyak juga yang saya miliki..(Membina Imaginasi Cemerlang, Jangan Tidak-tidak, Nak ke Tak Nak)..tapi semuanya tersusun kemas di rak di Kuala Pilah...

Harapnya hujung minggu ini saya dapat menyiapkan sesuatu..Insyaallah

Ya Allah..berikanlah aku kekuatan

Nota: Alhamdulillah...rupanya mood bukan boleh dipaksa-paksa..kena lepak-lepak, ronda-ronda tengok gelagat manusia, tengok pemandangan..hirup udara segar..insyallah..mood boleh datang semula..hmm..artikel sudah siap dihantar kepada editor..harap diterima..Terima kasih.. hehe!

2 comments:

Anonymous said...

nmpk gaya kenala pegi 'cuci mata selalu'...hehe

Khairusy Syakirin Has-Yun said...

Teruskan menulis. Pasti lebih banyak idea yang boleh dikutip di negara orang.