www.majalahsains.com

4/6/08

Catatan Pesta Buku 2008



Sabtu lepas, seharian berada di Pesta Buku di PWTC. Bertolak dari Seremban jam 10.15 pagi dan tiba tepat pada pukul 11.30 di Stesen Putra. Kembali semula ke Seremba pada jam 6.30 ptg sebelum bergerak pulang ke K.Pilah. Ikutkan hati mahu sahaja 2 hari dihujung minggu dihabiskan Pesta Buku. Apa yang menarik di sana?

* Buku,buku, buku dan buku



* Dapat bertemu dengan pengarang-pengarang terkenal dan berkenal-kenalan ( antara yang sempat ditemui ialah Faisal Tehrani ( saya membeli 2 buah buku dan mendapatkan tandatangan beliau di gerai Al-Ameen), Prof. Kamil di gerai PTS, dari jauh kelihatan Puan Ainon yang begitu sibuk. Malas saya mengganggu beliau. Di situ juga terserempak beberapa pengarang tersohor antaranya Pak Latip Talib dan Zamri Mohammad. Di gerai MPH, Dr Sheikh Muzaffar melayan peminat beliau sambil menandatangani buku pengalaman beliau di ISS "Reaching for the Stars". Sempat juga bertemu senior yang sedang mencari buku-buku untuk perpustakaan UNIMAP. ( seorang pensyarah metalurgi dan material science di sana).


* Tahun ini mungkin yang penganjuran yang terbesar PBAKL sejak 1986 ( Dewan Tun Razak 2, di seberang sungai juga turut digunakan sebagai ruang pameran dan jualan. Di sini juga lebih tenang dari hiruk pikuk pengunjung dan penjual buku-buku teks sekolah serta promosi produk elektronik. Di sini juga suasana falsafah pesta buku lebih terasa (bagi saya)!!



Hari ini selesai membaca buku panduan menulis Karya Nan Indah oleh FT. Suatu panduan yang cukup menarik dan segar. Sembilan cerpen di bahagian akhir buku ini belum sempat dibaca. Tuhan menganugerahkan bakat menulis dan mentafsir yang baik kepada FT selain usaha gigih beliau bertahun-tahun untuk mencapai kesempurnaan. Buku ini sedikit sebanyak menyuntik semangat baru!


[Update pada 10/4/08]..

Hari ini sekali lagi penulis ke Pesta Buku. Kali ini tidak lagi berseorangan, isteri menjadi teman menyelongkar buku-buku di sana. Tujuan utama sebenarnya ialah untuk dapatkan buku Mencari Jalan Pulang, Daripada Sosialisme kepada Islam, sebuah autobiografi Kassim Ahmad. Sebelum ini tidak pula tahu bahawa buku ini telah pun dilancarkan sehinggalah terbaca di blog Jiwarasa tentang kewujudan buku yang ditunggu-tunggu ini di gerai buku PTS yang diterbitkan oleh Zi Publication. Rasa bangga dan seronok apabila buku ini telah menjadi milik penulis. Dan sehingga saat blog ini dikemaskini, penulis telah selesai membaca buku ini. Ringkasnya, memoir Dr Kassim Ahmad adalah sebuah catatan panjang 3 zaman yang dilaluinya sepanjang berkelana dalam mencari hakikat kehidupan yang adil dan saksama. Kata pengantar buku ini ditulis oleh Tun Dr Mahathir. Ulasan lanjut akan dimuatkan dalam blog ini tidak lama lagi.

Selain buku Kassim Ahmad beberapa buah lagi buku menjadi milik penulis!


Sambungan [13 april 2008]


Sebelum ini penulis telah menghabiskan bacaan memoir Kassim Ahmad yang sangat menarik. Di dalam buku tersebut, ada seorang lagi rakan beliau dan cukup popular sebagai penulis pada tahun 60an iaitu Anis Sabirin yang dicatat oleh Dr Kassim. Rupa-rupanya Anis Sabirin juga telah menulis memoir beliau yang berupa catatan pengalaman sepanjang 27 tahun berada di Amerika sebagai ahli perniagaan, pensyarah, penulis dan juga pemerhati yang tajam di sana. Menurut catatan memoir tersebut, yang berjudul Dua Dunia, Anis Sabirin menyatakan bahawa beliau kenal benar dengan Kassim Ahmad dan menurut beliau semasa menuntut di Universiti Malaya di Singapura, Kassim Ahmad telah menunjukkan kecenderungan menjadi seorang cendekiawan. Kedua-dua memoir tokoh besar ini saling kait berkait walaupun hanya catatan ringkas antara keduanya. Memoir Anis Sabirin saya habiskan bacaan semasa dalam perjalanan komuter dari stesen Putra ke Seremban.

Berikut adalah senarai buku dan majalah yang menjadi milik penulis sepanjang PBAKL08 berlangsung.

1. Karya Nan Indah ...Faisal Tehrani ( Ameenbooks)
2. Bedar Sukma Bisu ..Faisal Tehrani ( DBP)
3. Budaya Yang Tercabar ..Shamsul Amri Baharuddin (DBP)
4. Dua Dunia ..Anis Sabirin (DBP)
5. Laskar Pelangi --Adrea Hirata (PTS)
6. Suami Mithali Isteri Sejati --Dr.Juanda Jaya (BukuPrima)
7. Mencari Jalan Pulang: Daripada Sosialisme kepada Islam ..Kassim Ahmad (Zi Publication)
8. Budaya Kreativiti (Akademik Sains Malaysia)
9. Mengenal Hacking ..Firrar Utdirartatmo (AndiPublisher)

Suasana yang sungguh mengghairahkan di Pesta Buku!!

1 comment:

Anonymous said...

Dengan izin Tuan,

Jemputan ke booth PTS

Posted: Sat Apr 05, 2008 2:55 am Post subject: Buku Rahsia Bisnes Mamak pada Pesta Buku Antarabangsa KL 08


Program: Bersama Penulis Buku Rahsia Bisnes Mamak

Tarikh: 12 April 2008 (Sabtu)
Masa: 2-3 petang

Tempat: Booth PTS (Tun Razak 2, Lot 2071-2075 & 2080-2084), PWTC
Penganjur: PTS Professional Publishing Sdn Bhd

Diskripsi: Penulis akan membincangkan buku baru tulisan bersama Muhammad Faisal Sharbudin, Rahsia Bisnes Mamak bersama pengunjung yang hadir. Hubungi Mohd Yahya Fadzli Jusoh, 016-6611849 bagi maklumat lanjut. Semua dijemput hadir.

Maklumat lanjut www.motivasimindamu.blogspot.com