www.majalahsains.com

1/20/08

Bengkel KJ Method

Sebelum ini, saya mengikuti tulisan Puan Ainon melalui blog beliau dan cerita bloggers yang lain. Tapi hari ini ( Ahad, 20/1/2008) saya berpeluang bersemuka dengan beliau bersama rakan-rakan lain yang baru di kenali di Sekolah Al-Ikhlas Taman Permata mengikuti bengkel KJ Method. Prof Kamil suatu masa dahulu telah menerangkan dengan ringkas kaedah ini semasa menandatangani buku terbaru beliau di UiTm Shah Alam, bulan Ramadhan Oktober lalu sambil 'menyuruh' saya menghadiri kursus 'percuma' yang diberikan oleh Sifu. Ternyata bengkel kali ini betul-betul membuka mata saya untuk mengenali dengan lebih dekat individu-individu yang produktif menghasilkan tulisan berbentuk buku dengan menggunakan kaedah non-linear ini. Rupa-rupanya kita selama ini menggunakan teknik linear dalam kebanyakan hal sehinggalah Puan Ainon menyedarkan saya bahawa teknik non-linear lah yang paling banyak menyelesaikan masalah ( dalam konteks menulis ).

Semasa berhenti seketika untuk 'lunch' Puan Sifu sendiri menggalakkan peserta duduk bersama dan berbincang untuk mengenali dengan lebih dekat rakan-rakan yang lain untuk mewujudkan 'network' di kalangan bakal penulis. Dan beliau senang sekali dengan kumpulan kami sambil rancak memberi penerangan, maklumat, ilmu dan ransangan untuk menghasilkan sebuah ataupun lebih banyak tulisan berbentuk buku dalam pelbagai bidang.

Kesimpulannya, Puan Ainon aka Sifu PTS boleh lah diibaratkan sebagai cahaya lampu yang menerangi daerah malap di mana kebanyakan orang sedang meraba-raba dalam kemalapan. Sekarang daerah itu sudah cerah dan terang benderang!!

No comments: