www.majalahsains.com

7/21/13

Puasa Ramadhan 1434 Hijrah (2013 Masihi)

Alhamdulillah.

Ramadhan kali ini menjengah dan kita masih mampu berpuasa dengan sempurna. Syukur pada Allah atas nikmat kesihatan, kemudahan dan keselesaan yang diberikanNya. Tahun 2013 merupakan Ramadhan pertama kami selepas 5 kali menyambut Ramadhan di perantauan.

Mengenang kembali pengalaman Ramadhan di tempat yang begitu asing, di negara empat musim Kanada, terasa begitu indahnya kehidupan. Berbeza tempoh puasa di Malaysia, yang relatifnya tetap dari jam 5.45 pagi hingga 7.30 petang, di Montreal kami berpuasa di musim panas. Waktu siang di musim panas lebih panjang manakala malamnya lebih singkat. Jadi tempoh berpuasa lebih panjang. Subuh sekitar jam 3 pagi dan maghrib jam 8.30 malam. Musim panas suhu agak tinggi sekitar 30-33 Celcius. Justeru, puasa sedikit mencabar dan kami mampu bertahan tanpa sebarang masalah.

Tahun 2013, selepas menjejak kaki ke tanah air Mac yang lalu, kini kami kembali menikmati suasana dan persekitaran yang agak baru. Mendiami rumah baru, rakan-rakan baru, jiran serta persekitaran yang boleh dikatakan agak baru. Persediaan untuk menghadapi segalanya baru juga harus dibentuk seawal mungkin sebelum kami pulang ke tanah air. ALhamdulillah segalanya lancar walaupun agak kelam kabut seawal sampainya di bumi Malaysia untuk urusan-urusan tertentu.

4 tahun 6 bulan tidaklah lama. Namun ia mampu memberi sedikit sebanyak perbezaan sebelum dan selepas. Namun puasa tetap sama. Menahan lapar dan dahaga di siang hari. Seluruh dunia meraikan lapar dan dahaga sebagai manifestasi menurut perintah Ilahi. Mungkin golongan bukan muslim, tidak mengerti kenapa perlu seseorang muslim berpuasa. Pernah ditanya oleh seorang rakan dari Brazil, "are you doing ramadhan?" (merujuk kepada puasa). Di tempat kerja juga pernah ditanya soalan yang sama. Kebetulan saya berkawan dengan seorang Turki muslim yang menetap di Montreal, ketika ditanya kenapa perlu berpuasa, beliau cekap memberikan jawapan.

Untuk saya, hikmah puasa masih perlu dicari dan digali. Tidak cukup dengan senarai 5-6 hikmah puasa seperti yang dipelajari dalam matapelajaran agama Islam di sekolah dahulu. Lapar dan dahaga sebenarnya memberi kesan mendalam terhadap jiwa dan persekitaran. Alangkah malang sekiranya hati dan perasaan masih belum berubah walaupun 30 hari genap kita berlapar dan dahaga.

Salam Ramadhan 1434 Hijrah!

No comments: