www.majalahsains.com

2/2/13

Penyakit Lupa dan Amalan Mencatat

Sering kita dengar orang mengatakan "bila usia meningkat, penyakit lupa mula hinggap". Lupa yang dimaksudkan di sini bukanlah pikun atau istilah Melayunya nyanyuk, tetapi lupa kecil-kecilan seperti lupa nama orang, tertinggal sesuatu akibat lupa, lupa temujanji, dan macam-macam jenis penyakit lupa lain. Mungkin orang lain juga mengalami situasi yang sama seperti Tukang Catat. Biasalah, bila umur meningkat macam-macam perkara boleh berlaku. Otak kita pun ada had dan sempadan juga. Ada istilah saintifik untuk hal ini tentunya. Tapi saya lupa dan malas untuk bertanya abdul Google atau brader wiki.

Walaubagaimanapun, ada kaedah-kaedah yang boleh membantu mengatasi tabiat (atau penyakit) kelupaan. Antaranya menulis catatan.Saya banyak mengamalkan kaedah ini. Sejak zaman belajar di universiti lagi sehingga kini, saya mempunyai buku kecil yang di bawa ke mana-mana untuk mencatit apa sahaja yang terlintas di dalam kepala. Sehingga catatan ini ditulis, tidak kurang 30 buku-buku catatan yang terkumpul. Sebahagiannya sudah hilang atau dibuang.

Semalam, sambil mengemas barang-barang simpanan koleksi peribadi, terjumpa buku-buku kecil lama tempat saya mencatat sesuatu sejak tinggal di sini 4 tahun yang lalu. Macam-macam tulisan yang saya jumpa. Antaranya

- "beli ayam 3 ekor"
- "tapau nasi beriani kambing 2 bungkus"
- "topup kad metro"
- "deadline artikel Dewan Kosmik"
- "Mohamad Syamsul Alam, kawan baru dari Bangladesh" (catatan terbaru 1 Feb 13)
- "ke rumah sister Sabariah"
- "potluck Jean Drapeu"
- "cari buku PTS & DBP"
- " contact sheikh shah rizan cari buku"

dan macam-macam lagilah termasuk kata-kata hikmah menarik yang dipetik dari wall facebook dan juga isi penting khutbah jumaat. Bila dicatatkan, sudah tentu ia akan kekal dan tidak membebankan otak untuk mengingatinya kembali. Pernah tak anda rasa seperti ingat-ingat lupa tentang sesuatu dan bersusah payah cuba ingat kembali. Tersiksa juga jiwa jika keadaan itu berlaku.

Oh ya, waktu sekolah dulu di Ittifakiah Jerteh, saya juga peminat dan pengumpul keratan 'Pesan Bistari' dari akhbar Utusan Malaysia. Entah ke mana koleksi tersebut saya pun sudah 'lupa'.

Sebenarnya apabila usia sudah meningkat saya akan kembali mengingati pantun lama nukilan Hamka yang kurang lebih berbunyi

Bila uban sudah bertabur,
Bila kulit sudah kendur,
Bila gigi sudah gugur,
Siap sedialah ke pintu kubur.


p/s ; umur Tukang Catat baru diusia awal 30-an. Terlalu awal untuk menulis hal-hal mengenai tua, berumur dan sebagainya. Tukang catat juga sangat mengkagumi Prof Diraja Ungku Aziz terutama dalam hal-hal penjagaan kesihatan dan amalan membaca beliau.

No comments: