www.majalahsains.com

2/25/13

Memajukan Diri



Saya tertarik dengan tulisan Datuk A. Kadir Jasin yang berjudul Tangisan Generasi yang Sesat yang disiarkan di akhbar Berita Harian. Tulisan tersebut menceritakan masalah kaum Melayu Malaysia yang ketinggalan dari segi kemajuan dan ketamadunan. Walaupun tercicir, masih juga tidak sedar dan tidak mengubah nasib diri. Beliau juga memberi contoh pengalaman dirinya dan orang-orang di sekeliling yang mendapat peluang dan kemudahan yang sama, namun disebabkan masalah sikap, mereka jauh ketinggalan.

Bila membaca kisah yang dipaparkan oleh Datuk A. Kadir Jasin, saya merenung perjalanan diri. 4-5 hari yang lalu, kakak saya meminta pertolongan supaya menasihatkan anaknya yang mendapat tawaran belajar di MRSM yang agak jauh dari kediaman. Di sebuah negeri di utara Semenanjung Malaysia. Anaknya mengalami masalah 'inferiority complex' (lemah semangat dan rasa diri ketinggalan berbanding orang lain)  bila berhadapan dengan suasana dan budaya hidup yang baru di sekolah berasrama. Hampir seminggu dia mengadu kepada ibunya untuk keluar dari sana dan bersekolah di tempat lain. Saya cuba menasihatinya dengan kadar kemampuan yang ada dan serba sedikit bercerita pengalaman dan pengetahuan selok belok hidup di tempat baru.

Tahun 1994, selepas tamat PMR saya juga bercita-cita memohon masuk ke sekolah berasrama penuh MRSM. Angan-angan tersebut begitu menebal selepas bersembang dengan rakan-rakan serta membaca keseronokan belajar di tempat sedemikian di dalam akhbar dan majalah. Walaupun keputusan peeriksaan tidak begitu memberansangkan, terutamanya dalam Bahasa Inggeris dan Matematik (yang menjadi syarat utama kemasukan ke MRSM), saya masih belum berhenti mencuba. Ditemani ayah, menaiki bas dari Besut ke Kuala Terengganu, kami memanjat tangga pejabat MARA Terengganu dengan harapan diberi borang untuk diterima masuk ke MRSM. Saya sudah menjangkakan bahawa proses tersebut sukar dan saya sebenarnya tidak layak memohon. Saya gagal ditawarkan ke MRSM. Dalam hati saya menangis hiba.

Dunia kini sudah berubah. Orang berlumba-lumba mengejar kemajuan dan memburu peluang. Hidup tidak boleh lagi didendangkan lagu lama bahawa "dunia adalah neraka bagi muslim, dan syurga bagi kafir". Pegangan tersebut yang acapkali saya dengar sewaktu kecil dibaca oleh Tukang Ceramah. Dan ia ternyata fatal dan menyesatkan. Kesudahannya, muslim Melayu terus terbuai-buai dengan angan-angan masuk syurga walaupun menderita kesusahan dan kemiskinan di dunia. Manakala bangsa lain terus mendominasi dunia, di bumi Malaysia khususnya.

Dua subjek yang begitu saya tidak minat di zaman persekolahan iaitu Matematik (Sains) dan Bahasa Inggeris kini menjadi subjek utama untuk menguasai dunia logik dan antarabangsa. Tidak dapat tidak, kita perlu menguasainya. Sekurang-kurangnya menjadi BERANI untuk bertutur walaupun salah. Sehingga sekarang, saya masih terus belajar untuk menguasai bahasa Inggeris dan Sains. Ternyata bahan bacaan berbahasa Inggeris jauh lebih maju dan terkehadapan dalam semua lapangan. Kita akan ketinggalan sekiranya sudah berhenti untuk belajar dan mencari ilmu pengetahuan.

Tidak lama lagi saya akan pulang ke tanah air. Sepanjang 4 tahun 6 bulan berada di Kanada dan pernah merantau ke sebahagian besar Amerika Syarikat,  banyak pengalaman dan pelajaran yang saya kutip. Ternyata, kebergantungan hidup kepada orang lain, ketaksuban terhadap parti politik tidak lagi menjadi syarat penting untuk memajukan diri. Saya perhatikan imigran bangsa-bangsa Cina, Arab, Italy, Afrika, Amerika Selatan dan lain-lain di sini  berlumba-lumba memajukan diri. Kaum-kaum pribumi di sini terus ketinggalan dengan segala macam masalah sosial yang mereka hadapi.

Saya menelefon dan berbual-bual dengan anak saudara yang baru memasuki alam baru di MRSM yang serba-serbi mencabar baginya. Saya memberi nasihat, bercerita pengalaman dan cuba mencetuskan gerak hatinya supaya memikirkan masa hadapan yang masih jauh. Nasihat yang sama diberikan oleh kedua ibubapa saya sewaktu bertungkus-lumus mengutip buah relai dan mengangkat pelepah sawit di ladang kami 15-20 tahun yang lalu. Alhamdulillah! Hasilnya positif. Khabarnya sekarang sudah mula berasa seronok di sana.   

 

1 comment:

myBLOG said...

beres