www.majalahsains.com

4/23/09

Rindu Pesta Buku Kuala Lumpur ke-13 2009 Bhg #2

Ramai pencinta buku, golongan yang menghayati budaya membaca, pencinta ilmu serta pemburu buku tertunggu-tunggu saat ini. Saban tahun pesta buku antarabangsa kuala lumpur di adakan di PWTC. Tukang catat pertama kali menghadiri pesta buku antarabangsa KL sejak berada di tahun pertama UKM pada tahun 1998. Waktu itu, kenderaan utama ke PWTC ialah dari stesen komuter UKM ke Stesen Putra PWTC. Selepas mempunyai motosikal (Yamaha 100) ACG 4007 (pembetulan, ACG 4997), motosikal itulah yang menjadi kenderaan tunggangan dari Bangi ke PWTC. Kadangkala berpanas, kadang-kadang berhujan.

Selepas memiliki kereta Wira Aeroback, WHD8446 pada tahun 2003, keadaan sedikit berubah. Dengan harga parkir di Stesen Putra berharga RM3.50 pada waktu itu, saya puas melayan buku di Pesta Buku. Di zaman bercinta, pernah beberapa kali membawa bakal isteri (baca:kini isteri ) meladeni pesta ilmu di sana. Mujurlah kami mempunyai minat dan hobi yang sama tentang buku. Sesekali, kalau pulang ke kampung isteri di Kuala Pilah di hujung minggu, kereta ditinggalkan di Stesen Komuter Seremban, dan berangkatlah saya ke PWTC bertemankan sebuah buku bahan bacaan sambil menunggu komuter sampai di sana. Berseluar 'cargo slack' (senang untuk masukkan pen dan buku catatan kecil) dan sebuah beg sandang, sambil membaca buku di dalam komuter kelihatan agak 'cool' kata orang muda sekarang. :-)

Saya pernah menghabiskan sebuah buku yang baru dibeli di PBAKL berjudul Dua Dunia: Anis Sabirin hanya dalam perjalanan pulang ke Seremban dari Pesta Buku 2008.

Tahun ini, peluang ke PBAKL tidak kesampaian kerana berada di benua lain. Insyaallah lain tahun saya ke sana lagi. Cemburu juga melihat ramai kaki buku yang sudah menulis sebuah buku. Saya masih lagi terkial-kial. :-)

Banyak kisah-kisah menarik Pesta Buku kali ini di paparkan dalam blog-blog lain yang tersohor..Sememangnya dunia buku dan keindahannya sangat-sangat menawan sanubari sesiapa yang mencintainya!

Aduhai..rindu Pesta Buku!

3 comments:

usmadiaziz said...

pembetulan..
motor yamaha 100 tu salah tulis no plate. yang sebetulnya ACG4997.
masih gagah berkhidmat..hehe

Mohd Faizal said...

hahha...lupo!

Unknown said...

Acg tahun brp?