4/5/09

Antara berita-berita yang meresahkan!

Banyaknya nak jadi artis

Utusan Online (5/4/09)

Setiap kali ada pertandingan mencari penyanyi baru, berduyun-duyun anak-anak muda yang layaknya menjadi pelajar mencuba nasib. Tengoklah berapa banyak yang menyertai saringan awal Akademi Fantasia 7 (AF7). Begitu juga dengan pertandingan bakat yang lain...

Selanjutnya baca di
Sini

Inilah antara bahana hiburan keterlaluan, lemahnya budaya ilmu, memeluk globalisasi secara membuta tuli tanpa adanya tapisan iman dan jatidiri bangsa yang kuat hinggakan apa sahaja bentuk hiburan yang datang dari barat, akan dikejar oleh anak muda bersungguh-sungguh.

Warga barat sememangnya sudah sarat dengan tamadun kebendaan mereka. Sebutlah apa sahaja, muzik, filem, fesyen, sains, teknologi, budaya ilmu, budaya kebersihan, pantas, cekap, bersungguh-sungguh kesemuanya sudah padat dan sarat di dalam fikiran dan tindakan warga barat. Oleh itu, mereka mencari alternatif untuk menghiburkan diri maka timbul lah bermacam-macam hiburan segera ciptaan mereka. American Idol, So You Think You Can Dance, Dacing With the Star dan puluhan lagi yang lain.

Umat islam, di Malaysia khususnya, kita belum lagi mencapai tahap tertinggi dalam ketamadunan 'benda' & keilmuan, malah masih lagi jauh tertinggal di belakang barat. Namun ramai anak muda melayu beragama islam sudah mula lupa akan falsafah hidup dan tujuan hidup mereka. Akibat pengaruh dari barat yang mengasak siang dan malam.


Saranan:

Marilah kita kembali merapatkan barisan umat dengan membetulkan balik apa yang sudah bengkok dalam mengenal erti hidup. Saya sarankan anak-anak remaja, pemuda-pemudi islam membaca buku di atas dan juga buku-buku lain mengikut tahap keupayaan diri masing-masing untuk mengenal jatidiri dan pegangan kita. Semoga kita tidak terjerumus ke lembah kehancuran dengan budaya hiburan keterlaluan (hedonistik).

Moga Allah jualah yang memberi hidayah!

~faizal~
Montreal, Kanada

No comments: