www.majalahsains.com

2/9/09

Berburu buku lagi di Kota Montreal

Peluang berada di Montreal ini cuba dimanfaatkan sebaik mungkin. Salah satunya ialah berkunjung ke kedai-kedai buku serta mencari pengalaman baru. Semalam (ahad 8/2/09) dengan cuaca yang tidak terlalu sejuk sekitar 3 darjah celcius , saya ke St.Aviature West yang menempatkan sebuah kedai buku terpakai yang sememangnya terkenal kepada peminat-peminat buku. Satu pengalaman menarik berada di sini ialah melihat kecintaan luar biasa penduduk di sini terhadap buku. Di mana-mana sahaja kita boleh melihat orang membaca dan memegang buku samada di tempat awam, di dalam metro atau bas dan di mana-mana sahaja. Aktiviti membaca juga boleh dilihat ketika mereka sedang menunggu sesuatu, sambil berjalan, makan dan sebagainya. Ringkasnya kegilaan membaca penduduk atau budaya ilmu warga Montreal ini agak unik pada pandangan mata orang melayu Malaysia seperti saya.

Sepanjang perjalanan menaiki bas no.80 dari Place De's Arts ke St. Aviature, saya menikmati pemandangan sebahagian kotaraya Montreal yang putih diliputi salji terutamanya di sekitar Mont Royal. Dari jauh kelihatan beberapa orang sedang meluncur salji. Di kiri kanan jalan yang tidak dipenuhi bangunan pencakar langit, orang ramai menikmati keindahan musim sejuk.

Di Rue St. Aviature West ini menempatkan kedai buku S.W Welch Bookstore. Kedudukannya bersebelahan dengan sebuah kedai roti bagel yang sesak dengan pelanggan. Di sini kita boleh melihat ribuan jenis buku pelbagai kategori bermula dari buku kanak-kanak sehinggalah buku yang berkaitan dengan seks dan budaya popular barat. Di suatu sudut juga kelihatan buku-buku yang dikategorikan sebagai buku-buku tentang agama, budaya dan falsafah Yahudi. Ada di antaranya yang bertulisan hebrew dan buku-buku ini sesetengahnya agak tebal dan berjilid-jilid. Tidak dapat dinafikan bahawa, kawasan ini juga didiami oleh ramai kaum Yahudi yang terkenal dengan budaya ilmu mereka. (Ahh..muslim pun terkenal juga..hati saya memberontak!)
Tidak ketinggalan juga buku-buku dari Asia Tenggara yang kebanyakannya buku catatan kembara dan juga tempat-tempat pelancongan. Tidak ada pula buku berbahasa melayu ! bisik hati kecil..

Di rak yang terletak di belakang petugas kaunter pembayaran, tersusun berjilid-jilid buku-buku lama yang saya kira bernilai tinggi berdasarkan kulit luarnya yang kelihatan berlainan daripada buku biasa. Terasa juga untuk melihat-lihat buku apa sebenarnya yang diletakkan di situ, tetapi tidak tergerak hati untuk bertanya penjaga kaunter. Lain kali mungkin!

Perasaan masuk ke kedai buku baik yang terkini atau pun kedai-kedai buku terpakai sememangnya aneh. Apa tidaknya, dengan bau buku-buku dan helaian kertasnya yang nikmat, memegang dan membelek serta membelai..aduh..sukar digambarkan dengan tulisan!

Hampir dua jam berada di sana, saya pulang dengan 3 buah buku

The Cuckoo's Eggs: Tracking a Spy Through the Maze of Computer Espionage ..Cliff Stoll (1989)

Why do People Hate America? ..Ziauddin Sardar & Merryl Wyn Davies (2002)

The Scorpion's Gate ..Richard A. Clarke (2006)


3 comments:

Anonymous said...

Sdra bertuah kerana meminati buku dan berada di tempat buku. Pastikan kontena ke Malaysia penuh dengan buku.

Khairusy Syakirin Has-Yun said...

teruskan berburu

Mohd Faizal said...

idea menulis,
insya allah..hihi

En.Khairusy
tq tuan, haitt..masih banyak lagi sasaran..tunggu summer, sedap sikit merayau..