www.majalahsains.com

2/3/08

Isi khutbah Jumaat Masjid UKM 1 Februari

Khutbah jumaat bau-baru ini disampaikan oleh pegawai agama di Pusat Islam UKM Ust Khuzairi yang juga kenalan penulis. Beliau terkenal dengan gaya berceramah dan membaca khutbah yang penuh semangat dan jelas setiap intipati khutbah yang disampaikan. Dalam khutbah tersebut, beliau memulakannya dengan sebuah hadis sahih muslim berkenaan pertanyaan malaikat Jibril kepada Rasulullah SAW tentang Iman, Islam dan Ihsan. Tiga perkara pokok ini merupakan tunjang akidah dan syariah islam yang kita junjung sejak kedatangan Nabi Muhammad SAW sebagai utusan Allah. Ringkasnya huraian mengenai iman ialah akidah yang menjadi keyakinan dan pegangan umat islam iaitu rukun iman yang tercatat enam perkara manakala islam merupakan syariat yang terkandung dalam rukun islam yang 5. Ihsan pula merujuk kepada keikhlasan dalam menyembah diri kepada Allah Yang Maha Esa seolah-olah kita nampak akan kewujudan Tuhan. Sekiranya tidak terlihat oleh kita akan kewujudanNya, yakinlah bahawa Allah sentiasa memerhatikan gerak laku setiap hambaNya.

Jelas sudah bahawa 3 perkara pokok tersebut merupakan tunjang kekuatan umat islam.

Namun begitu, khatib secara bijak dan cermat mengajak sidang pendengar khutbah supaya merenung situasi semasa umat islam berbanding ajaran yang terkandung di dalam islam yang di bawa oleh Nabi Muhammad lebih 1500 tahun dahulu. Khatib mengingatkan bahawa realiti semasa umat islam sekarang semakin jauh dan meruntuh dengan cepat baik dari segi akidah, syariah dan akhlak. Majoriti kehidupan umat isalm sekarang semakin tersasar dari ajaran islam dan seruan Al-Quran. Beliau juga memberikan contoh-contoh terkini kebejatan moral dan kelakuan orang islam yang saban hari dilihat semakin terkebelakang berbanding umat lain.

p/s. Khutbah sebegini perlu diberi perhatian serius oleh semua pihak daripada kalangan pemimpin sehinggalah golongan yang terbiar dalam hierarki masyarakat.

1 comment:

Anonymous said...

salam hormat, salam juara, tiada pilihan lain selain juara, bukan yang selain juara..2020 hanya milik insan juara...terima kasih