2/21/08

Panas, hujan dan hidup

Hampir 3 minggu hujan kelihatan silu untuk turun..rumput-rumput di padang kelihatan layu dan sedikit-sedikit kelihatan kering. Matahari terik pancarannya, langit biru bersih dengan tompok-tompok kecil awan yang malas untuk bergabung membentuk titisan hujan..hampir tiga minggu panas membara..kesan pemanasan global! kata saintis, bala Tuhan! kata sesetengah golongan, sampai musim! getus kaum tani..

Tiba-tiba hari ini, tompok-tompok kecil awan yang sebelumnya berkumpul dan menurunkan hujan yang lebat di sekitar Bangi dan beberapa kawasan yang lain..

Alhamdulillah!!

Rumput-rumput dan pokok akan segar dan bunga akan kembali kembang..hidup pun kembali bersemangat!

Teringat satu kuliah subuh HAMKA melalui rakaman yang boleh di perolehi hasil carian google yang kurang lebih berbunyi,

"begitulah kehidupan manusia di dunia, sentiasa dilambung ombak kehidupan..kadang-kadang merasa susah, kadangkala senang. Sebentar manusia itu sibuk kemudian surut kembali tenang".
Panas! sampai waktunya akan turun juga hujan, gelora di lautan, tidak kekal begitu..ada masanya akan tenang"..itulah tamsil kehidupan manusia.

############################################################

"meskipun iman tidak terpisah dari amal dan ibadah, bukanlah ertinya kerana telah beriman dan beribadah itu kita telah maksum, suci dan tidak pernah bersalah lagi. Kita ini manusia, terjadi daripada jasmani, rohani dan nafsu iaitu tubuh, nyawa dan nafsu.

Kita bukan lah malaikat yang semata-mata rohaniah. Kitapun bukan iblis yang semata-mata api yang penuh kenafsuan. Begitu pula kita pun bukan semata-mata binatang

Sebab kita dapat menimbang mana yang baik dan mana yang buruk, mana yang manfaat dan mana yang berbahaya" ....HAMKA ( dari buku Iman & Amal Soleh )

1 comment:

Anonymous said...

" Allahlah yang menjadi pelindung kepada orang-orang yang beriman.Ia mengeluarkan mereka dari kegelapan(kufur)kepada cahaya (iman) dan orang-orang kafir penolong mereka adalah taghut (syaitan) (Al-Baqarah :257)