www.majalahsains.com

7/30/07

Pameran dan Jualan Buku lagi..

Sabtu lalu singgah di gerai Ujanailmu dan beberapa gerai lain sempena pameran dan jualan buku bertempat di Foyer Perpustakaan Awam Negeri Sembilan. Niat di hati ingin bertemu si penulis Mencari Locus Standi, Puan Nisah Haron sebagai salam perkenalan dan ingin menanyakan beberapa soalan tentang karya dan hakcipta Tapi mungkin belum tiba masa yang sesuai. Namun begitu, En Shukri yang ramah pun sudah memadai untuk kali ini. Terima kasih En Shukri!!Sebelum menyelongkar buku-buku di bahagian pameran di Pintu Utama Perpustakaan Awam NS, teringin juga untuk melihat dan membelek-belek buku di dalam perpustakaan. Pertama kali menjejak kaki ke sana, walaupun pernah berada di Seremban sekitar tahun 1997 di Kolej Mara Seremban.Gedung ilmu di perpustakaan NS amat menarik walaupun jumlah buku-bukunya tidak lah sebanyak mana. Kelihatan ramai pelajar-pelajar sekolah dan beberapa orang dewasa sedang tekun menelaah. Dalam kedamaian sebuah perpustakaan, capai sebuah buku Falsafah Takdir karangan Pendita Za’ba yang di sunting oleh (lupa nama penyunting) di Bahagian Rujukan. Pada masa yang sama, penulis sedang menunggu buku yang dipesan dari Universiti Malysia Sabah (UMS) berjudul Pemikiran Za’ba Dalam Falsafah Takdir, karangan Nordi Achie. Hambatan masa yang tidak mengizinkan, hanya berkesempatan membolak-balik bahagian pengenalan dan “baca laju” adikarya pendita bahasa yang tersohor itu. Semacam tidak sabar pula menunggu buku pesanan dari Negeri di Bawah Bayu. Kemudian terus turun ke bawah dan mencapai 3 buah buku yang begitu menarik dan sudah diintai sejak beberapa bulan lepas. Hasilnya :

1. Setitis Embun, Semarak Api ( Suka Duka dan Pahit Manis Shanon Ahmad )

2. Islam di Tanah Melayu Abad ke -19, (Suntingan Farid Mat Zain)

3. Tunggu Teduh Dahulu , Faisal Tehrani..( 2 minggu lepas 1515 [KOMBAT], sudah berada di meja bacaan )..karya menarik dari pengarang muda berjiwa islamik..

Sekarang: sedang meladeni Shahnon Ahmad, Faisal Tehrani, Bill Bryson, Scientific American July dan cuba menterjemahkan Syarahan Umum Profesor Jung Dok Lee, berjudul Semiconductor and Nanotechnology Deveopment in Korea ke dalam bahasa melayu. Semoga mendapat kekuatan!!

No comments: