7/9/07

3 Dimensi Masa

Masa lalu adalah sejarah. Masa kini adalah kehidupan yang kita “sedang” lalui. Masa depan adalah kehidupan yang “akan” kita tempuhi. Dalam meniti kehidupan yang hari ini, banyak masa lalu yang boleh dijadikan iktibar dan pedoman. Begitu juga pembaikan berterusan di masa kini adalah sebagai langkah atau jalan selamat untuk kehidupan yang lebih baik di masa hadapan. Tiga dimensi masa ini lah yang menemukan pelbagai ragam kehidupan yang melingkari sekitar kita sebagai makhluk Tuhan.

Namun begitu, pertentangan batin dan bujukan syaitan serta rendahnya tingkat keimanan dan kepercayaan diri masing-masing kerap kali menjerumuskan manusia ke arah lembah hina yang sama berulangkali. Itu tandanya kita tewas! Bagaimana dengan bangsa kita yang kerapkali dimomokkan sebagai bangsa yang mudah lupa segalanya!! ( menurut tulisan Johan Jaafar dalam kolum Di Luar Lingkaran, Berita Minggu 1 Julai 2007). Dan untuk menafikannya, cubalah kita cari bilangan yang betul-betul tidak mudah lupa dan sedar akan jatidiri mereka sebagai makhluk ciptaan Tuhan!!Apakah itu petanda bangsa kita memiliki ketahanan dalaman yang rapuh dan mudah saja dirobek-robek oleh kerakusan syaitan yang sejak azali cuba merosakkan kehidupan fitrah manusia.

Dalam perkara ini, marilah sama-sama kita mempertajamkan akal, berdoa dan berusaha agar tidak terperosok di dalam lubang gelap yang sama.

No comments: