www.majalahsains.com

10/17/14

Realiti Hidup

Saya terkesan dengan satu posting rakan Facebook Dr. Balasundramaniam atau dikenali sebagai Monyet King di laman FB. Nota beliau berkenaan dengan realiti harga rumah dan sungutan orang ramai. Kata beliau (terjemahan dari BI);

"Ramai merungut tidak mampu membeli rumah kerana harga rumah terlalu mahal. Bapa beliau, 30 tahun lalu juga merungut apabila membeli rumah pertama yang mahal pada harga 36K waktu itu. Beliau sendiri membeli rumah pertama berharga 250K pada tahun 1990an dan juga merungut harga rumah yang mahal. Terkini pun harga rumah semakin mahal dan tetap tidak turun-turun.

Realitinya pembeli rumah akan berhutang berpuluh-puluh tahun dan tetap merungut sampai bila-bila apabila mengenangkan hutang yang terpaksa dibayar.

Saya sendiri pun membeli rumah pertama dengan harga 180K pada tahun 2008. Memang mahal!
Jadi masalah harga rumah tidak akan selesai. Tidak banyak yang boleh dilakukan oleh kerajaan untuk menurunkan harga rumah. Tidak banyak yang kita boleh lakukan untuk membeli rumah yang murah.

Jadi nasihat beliau ialah kepada generasi baru yang ingin memiliki rumah (yang semakin mahal, mahal dan mahal) ialah

Membuat perancangan teliti sejak dari awal. Usaha sungguh-sungguh mengubah nasib diri. Memang susah.Keluarga kita terdahulu lagi susah berbanding kita pada hari ini. Hinggakan, ada di kalangan keluarga kita yang masih belum mampu memiliki rumah sendiri. Inilah realiti hidup yang pahit dan terpaksa ditelan."

Nota pencatat - Sentiasa berfikir dan bertindak secara kreatif untuk meningkatkan taraf hidup. Jangan berasa selesa dengan keadaan yang dimiliki sekarang.

No comments: