9/5/13

Dua kegembiraan bulan September


Bulan September adalah antara bulan-bulan yang sangat menarik ketika saya berada di Montreal Kanada suatu ketika dahulu. Bulan ini menandakan musim panas bakal berakhir digantikan dengan musim luruh. Kami sebagai 'pelancong' di kotaraya itu, musim panas tidaklah begitu mengujakan seperti yang ditunggu-tunggu oleh masyarakat tempatan. Kami lebih teruja untuk menikmati musim bunga dan musim luruh. Musim sejuk dan panas begitu perit.

September adalah musim ladang-ladang epal mula meranum dan bersedia untuk dipetik buahnya. Pertengahan September juga penanam labu bergembira untuk menuai hasil di bulan Oktober, diikuti dengan tradisi haloween mereka. Gambar-gambar banyak saya rakam dan diabadikan di facebook. (Sekarang ia diprivasikan bagi mengelakkan perbuatan tidak bertanggungjawab segelintir penagih facebook yang mencuri gambar tanpa kebenaran.)

Di Malaysia saya menikmati kegembiraan bulan september kerana dua rencana sudah dan akan tersiar. Yang sudah tersiar berjudul "Penuaian Tenaga Manfaatkan Tenaga Terbuang" di Dewan Kosmik. Satu lagi ialah rencana mengenai pengalaman menjejak lorong-lorong dan jalan sekitar Montreal dan berkongsi mengenai kisah Mafia Montreal. Judulnya "Legasi Mafia Montreal" yang akan terbit tidak lama lagi di majalah indie POSTO #2 (terbitan kedua). Ini sangat mengujakan.
Dalam terbitan pertama POSTO#1, saya menulis tentang 'Demonstrasi Pelajar yang meruntuhkan Kerajaan Liberal Quebec".

Saya masih dalam proses mengumpul tulisan-tulisan eceran tentang pengalaman selama berada di Montreal. Mood menulis kadang-kadang tumpul dan tidak begitu menjadi. Justeru, 2 tulisan September ini mengembalikan semangat untuk saya mencatat sesuatu.

Terima kasih September.


No comments: